ایران برای نخستین بار قهرمان شد

جام جم آنلاین: تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر تیم ملی ژاپن که از حمایت تماشاگرانش سود می‌برد به عنوان قهرمانی کاپ آسیا دست پیدا کرد تا برای اولین بار جام قهرمانی این رویداد بزرگ آسیایی را بالای سر ببرد.

تیم‌های ملی بسکتبال ایران و ژاپن از ساعت ۱۱ امروز شنبه (به وقت تهران) برگزارکننده دیدار نهایی چهارمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا بودند. این دیدار که در سالن “Ota Gymnasium” شهر توکیو برگزار شد در پایان به برتری ۵۳ بر ۵۱ تیم کشورمان انجامید تا ملی پوشان بسکتبال ایران برای نختسین بار قهرمان مسابقات کاپ آسیا شوند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان کوارترهای اول و دوم مسابقه را با برتری (۱۳ بر ۱۱) و (۱۷ بر ۱۲) پشت سر گذاشت اما در کوارتر سوم با نتیجه (۱۱ بر ۲۱) مغلوب شد تا برنده فینال مسابقات در کوارتر چهارم مشخص شود. در کوارتر پایانی تیم کشورمان برتری (۱۳ بر ۷) را از آن خود کرد و با برتری ۵۳ بر ۵۱ قهرمان آسیا شد.

شاگردان “ممی بچیروویچ” در مرحله گروهی چهارمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا نیز تیم ژاپن را با نتیجه (۷۱ بر ۶۵) از پیش رو برداشته بودند. آنها در این مسابقات تیمهای هند، قطر، چین تایپه، ژاپن (۲ بار)، ازبکستان و فیلیپین را شکست دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین دوره رقابت‎های بسکتبال کاپ آسیا سال ۲۰۰۴ برگزار شد و پس از وقفه در سال ۲۰۰۶ مجددا به صورت دو سال در میان پیگیری شد. تیم ملی بسکتبال ایران در حالی در چهارمین دوره رقابت‎های قهرمانی کاپ آسیا شرکت کرده بود که هیچ سابقه‎ای از قهرمانی در این رقابت‎ها نداشت.

ایران در دوره ابتدایی این رقابت‎ها شرکت نداشت و در دوره گذشته هم که به میزبانی بیروت لبنان برگزار شد، با تیم “ب” به عنوان ششم دست یافت. تیم‎های برتر شرکت کننده در سه دوره ابتدایی رقابت‎های کاپ آسیا عبارتند از:

۲۰۰۴ چین تایپه
* ۱- قطر، ۲- کره جنوبی و ۳- چین تایپه

۲۰۰۸ کویت
* ۱- اردن، ۲- قزاقستان و ۳- کویت

۲۰۱۰ لبنان
* ۱- لبنان، ۲- ژاپن و ۳- قطر (دراین دوره ایران به عنوان ششم دست یافت)

تیم ملی بسکتبال ایران با ترکیب محمدصمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان، آرن داودی، اصغر کاردوست، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، فرید اصلانی، امیر صدیقی، سجاد مشایخی، صالح فروتن و بهنام یخچالی در چهارمین دوره رقابت‎های بسکتبال قهرمانی کاپ آسیا شرکت کرده بود.

ملی پوشان بسکتبال کشورمان به عنوان تیم نخست این رقابت‎ها به طور مستقیم به جام ملت‎های ۲۰۲۲ صعود کردند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.