ایران مالک ۵۰ درصد دریای مازندران/ سکوی امیرکبیر در فاصله ۲۰ درصدی سهم ایران از دریای مازندران قرار دارد

۱۷فروردین۱۳،

یک حقوقدان گفت: به سبب قراردادهای موجود دربارهٔ دریای مازندران، این دریا به صورت مساوی و مشاء بین ایران و روسیه تقسیم می‌شود از این رو سهم ایران از دریای مازندران ۵۰ درصد است.

“محمد رسولی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ رژیم حقوقی دریای مازندران، اظهار داشت: تاکنون فقط دو قرارداد در خصوص رژیم حقوقی دریای مازندران در سال‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ منعقد شده است.

این حقوقدان ادامه داد: به سبب این قراردادها دریای مازندران به صورت مساوی و مشاء بین ایران و روسیه تقسیم می‌شود از این رو سهم ایران از دریای مازندران ۵۰ درصد است.

وی گفت: همچنین بر اساس وقایع تاریخی سال ۱۹۱۷ با روی کار آمدن لنین در شوروی، اعلام شد که تمام سرزمین‌های تزاری که از ایران جدا شده است، به این کشور بازگردد.

رسولی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان نیز یکی از این سرزمین‌ها بود، تصریح کرد: بر اساس این تصمیم لنین سرزمین‌های جدا شده نظیر جمهوری آذربایجان باید به ایران بازمی‌گشت.

این حقوقدان با اشاره به ادعای جمهوری آذربایجان دربارهٔ سکوی نفتی امیرکبیر اذعان داشت: دریای مازندران از ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردار است که همه کشورهای اطراف غیر از ایران از این ذخایر برداشت می‌کنند، جمهوری آذربایجان نیز یکی از آن کشورهایی است که  به کمک شرکت‌های استعمارگر غربی از ذخایر نفتی بهره‌برداری می‌کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، علاوه بر اینکه حق ایران است که از ذخایر نفتی دریای مازندران برداشت کند، سکوی امیرکبیر در محدوده ۲۰ درصدی سهم ایران از این دریا قرار دارد از این رو ایران می‌تواند از این سکو نفت برداشت کند.

رسولی اظهار داشت: همچنین از آنجائیکه حرکت آب در دریای مازندران از شمال غرب به سوی جنوب شرق است، آلودگی‌هایی که آذربایجان در این سال‌ها در سواحل دریای مازندران به وجود آورده به سمت ایران هدایت شده است.

این حقوقدان همچنین دربارهٔ طرح دعوی علیه جمهوری آذربایجان برای این ادعای واهی، خاطرنشان کرد: بر اساس وجود اسناد بین‌المللی، دادگاه‌های حقوقی به نفع ایران رأی خواهند داد و جمهوری آذربایجان در این باره محکوم است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.