اینقدر شیرینی نخورید

جام جم آنلاین: شله‌زرد و حلوا را دوست دارم چون خوشمزه هستند. زولبیا و بامیه را که نگو؛ مگر می‌شود سفره افطار بدون آن چیده شود؟! یک فسقل آبنبات و پولکی و نقل هم که شیرینی ندارد. میوه و شربت‌خانگی هم چون طبیعی است، چاق نمی‌کند.

اصلا من که ۱۷ ساعت روزه‌دار بوده‌ام چقدر و چه نوع مواد قندی را مجازم در ساعات میان افطار و سحر بخورم تا انرژی از دست رفته‌ام را جبران کند و بنیه‌ام را برای ساعات روزه‌داری تقویت کند؟

شیرینی‌های طبیعی هم چاق می‌کند

به گفته کارشناسان، مصرف شیرینی‌های طبیعی در زمان افطار باعث تامین قند خون روزه‌دار شده و اشتها را کنترل می‌کند و از همه مهم‌تر ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد.

به همین جهت اغلب روزه‌داران در زمان افطار یا سحر چای، شیر یا آبجوش خود را بدون قند و در عوض با تعداد زیادی خرما، مویز، انجیرخشک و… میل می‌کنند. غافل از آن‌که این شیرینی‌ها در مقایسه با حبه‌های قند کالری زیادتری در خود ذخیره دارد.

می‌پرسید چرا؟ در یک عدد خرما ۲۰ کالری و در یک حبه قند سه گرمی ۱۲ کالری انرژی نهفته است. یعنی اگر شما در زمان افطار سه عدد خرما میل کنید ۶۰ کالری، یعنی دو برابر سه حبه قند انرژی دریافت کرده‌اید.

این موضوع در مورد تکه‌های میوه‌های پرقندی چون موز، خربزه، انگور و همچنین شربت‌های غلیظ شده خانگی هم صدق می‌کند. پس در خوردن این نوع شیرینی‌ها محتاط باشید.

مصرف زیاد قند و شکر ممنوع!

قند و شکر برخلاف قندهای نشاسته‌ای از گروه قندهای ساده تصفیه شده است و مصرف یک یا دو حبه آن در زمان افطار به عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین منبع انرژی می‌تواند برای تغذیه سلول‌های مغز مفید باشد.

اما جالب است بدانید قند و شکر به دست آمده از نیشکر و چغندر قند، در مراحل تصفیه مواد فیبری یا در واقع سیستم اطلاع‌دهنده خود را از دست می‌دهد.

به این معنی که هرگاه بخواهید خرما، شیره، عسل یا میوه‌های شیرین تازه یا خشک را به مقدار زیاد میل کنید به دلیل دارا بودن مواد فیبری، احساس تهوع و دلزدگی از مواد شیرین در شما ایجاد خواهد شد.

اما در مورد قند و شکر و شیرینی‌های محتوی آن همچون زولبیا و بامیه این‌گونه نیست. شما قادرید مقدار زیادی از آن را میل کنید بدون آن‌که از مصرف چنین حجمی مطلع باشید، در عین حال ارزش تغذیه‌ای بالایی هم ندارند.

قندهای نشاسته‌ای استفاده کنید

در نتیجه توصیه می‌کنیم در فاصله افطار تا سحر از غذاهای حاوی قندهای نشاسته‌ای همچون نان‌های سبوس‌دار، حبوبات، برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی و ماکارونی استفاده کنید.

این قندها پس از ورود به بدن بتدریج تجزیه شده و به طور ناگهانی موجب افزایش قند خون نمی‌شود. همچنین حسن دیگری هم دارد؛ برای افراد دیابتی مناسب است و به مدت بیشتری در دستگاه گوارش می‌ماند، در ساعات روزه‌داری از شدت گرسنگی می‌کاهد و انرژی شما را تا زمان افطار حفظ خواهد کرد.

فاخره بهبهانی – گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.