اپلیکیشن واقعیت مجازی ناسا برای آشنایی بیشتر با روبات مریخ‌نورد Curiosity

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۲۸ تیر

جمعه، ۱۶ مرداد امسال، روز هیجان‌انگیزی برای ناسا و دانشمندان است، چرا که در این روز قرار است مریخ‌نورد Curiosity باید بر سطح مریخ فرود بیاید. این فرود به دقت برنامه‌ریزی شده است، اما از آنجا که همیشه اتفاقات پیشبینی نشده محتمل است، در طی فرود هفت دقیقه‌ای این روبات مریخ‌نورد، دانشمندان باید تنش زیادی را تحمل کنند.

با توجه به اینکه رسیدن سیگنال‌ها از مریخ‌نورد به زمین، ۱۴ دقیقه طول می‌کشد، از روی زمین عملا هیچ چیز قابل کنترل نیست و عملیات فرود باید متکی با برنامه‌ریزی‌های پیش باشد. پانصد هزار خط برنامه برای این منظور نوشته شده است.

بد نیست در همین جا یک ویدئوی بسیار مهیجی با عنوان «هفت دقیقه ترس»را ببینید. این ویدئو را می‌توانید در یوتیوب ببینید یا اینجا با کیفیت خوب، با حجم ۳۰ مگابایت دانلود کنید.

در اینجا مراحل فرود را می‌بینید:


عکس را در نمای بزرگ ببینید.

اما ناسا، یک اپلیکیشن iOS بسیار جالب برای آشنایی با مریخ‌نورد Curiosity با عنوان Spacecraft 3D درست کرده است، با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید مریخ‌نورد را در کنار خودتان با کمک واقعیت مجازی ببینید.

ابتدا شما باید شاخص یا مارکری را پرینت بگیرید، تا اپلیکیشن متوجه شود که مریخ‌نورد را در کجا باید قرار بدهد. پرینت را در جایی که دوست دارید، بگذارید، اپلکیشن بلافاصله متوجه می‌شود و مریخ‌نورد را به شما نشان می‌دهد.

با تغییر زاویه آی‌فون یا آی‌پد، می‌توانید مریخ‌نورد را از جهت‌های مختلف ببینید. به علاوه می‌توانید دستور باز و بسته شدن بازوهای مریخ‌نورد را هم بدهید یا فرمان بدهید که مریخ‌نورد به پهلو بچرخد!

در عکسی که در بالا می‌بینید، مریخ‌نورد به کمک اپلیکیشن روی میز کامپیوترم رفته! البته مریخ‌نورد Curiosity عملا بزرگ‌تر از این حرف‌هاست و ۹۰۰ کیلوگرم وزن و ۳ متر طول دارد. اسپیریت و آپورچونیتی، کمتر از نصب Curiosity وزن داشتند.

در همین زمینه پست پوریا ناظمی را هم بخوانید: ۷ دقیقه وحشت را در خانه تجربه کنید

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. عکس: غروب در مریخ
  2. دانلود کنید: اپلیکیشن رسمی جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۲) برای آی‌فون و اندروید
  3. واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۰
  4. روبات‌های بدل: از تخیل تا واقعیت!
  5. نسخه جدید اپلیکیشن گوگل پلاس برای آی‌فون: چیزی فراتر از یک به‌روزرسانی ساده


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.