اگزماهای پوست هدیه خانه تکانی آخر سال

۱۹م اسفند ،

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز خانه تکانی استفاده از مواد شوینده به اوج خود می رسد که رعایت نکردن اصول ایمنی در هنگام مواجه با این مواد میتواند اگزماهای پوستی را در اشخاص ایجاد کند.

دکتر امیر هوشنگ احسانی؛ متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  اگر پوست تماس طولانی با یک ماده محرک داشته باشد می تواند در فردی که هیچ گونه زمینه آلرژیک ندارد ایجاد حساسیت با علائمی همچون خارش، قرمزی و التهاب کند.

وی با بیان این که اگزماهای پوست به دو دسته تقسیم می شوند گفت: دسته اول اگزماهای آلرژیک است یعنی فرد زمینه حساسیت به بعضی از مواد داشته باشد که در تماس با آن مواد می تواند فرد را دچار اگزما کنند دسته دوم هم اگزما غیر وابسته به عوامل آلرژیک می باشند که در اثر تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی می توانند مبتلا به اگزماهای پوستی شوند.

وی با تاکید بر این که این مواد شیمیایی می تواند اسیدی یا قلیایی باشد عنوان کرد: در این روزهای پایانی سال که مسئله خانه تکانی به اوج خود می رسد استفاده از مواد شوینده به خصوص مواد اسیدی افزایش پیدا می کند در واقع این مواد اسیدی مثل وایتکس می تواند لایه سطحی پوست را از بین ببرد و با برداشتن لایه” اولیه حفاظت پوست فرد را مستعد اگزماهای پوستی کند.

وی ادامه داد: بنابراین بهترین کار این است که اشخاص هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده کند البته باید توجه داشت که از دستکشی استفاده کنند که دو لایه باشد چرا که این نوع دستکش ها در لایه زیرزین خود لایه ای از جنس نخی و کتان است و لایه روی آن پلاستیکی است و از این طریق می توان ایجاد حساسیت و بروز اگزماها را به حداقل رساند.

دکتر احسانی خاطر نشان کرد: کسانی که دارای پوست حساس می باشند باید برای شستشو دستهایشان از صابون هایی که گلیسیرینه می باشند استفاده کنند و بعد از خشک کردن برای حفظ چربی پوست از یک ماده نرم کننده معمولی مثل وازلین استفاده کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.