ایجاد محفل و پاتوق برای دانشجویان و اساتید/راه‌اندازی خبرگزاری علوم انسانی

۳۱فروردین۱۳،

49-67.jpg

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برنامه‌ها و اقدامات انجام شده و پیش‌روی پژوهشگاه را در سال قبل و جاری تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا آیت‌اللهی امروز در نشست خبری که در محل پژوهشگاه برگزار شد، با بیان اینکه در سال قبل در پژوهشگاه توفیقات خوبی داشتیم، گفت: از جمله این اقدامات، حرکت به سمت کاربردی کردن علوم انسانی بوده است که در این راستا سعی شده با نهادهایی که به علوم انسانی نیاز دارند، ارتباط برقرار کنیم و امیدواریم این روند نیز همچنان ادامه داشته باشد.

وی، تلاش جهت حضور در عرصه‌های بین‌المللی و عرضه افکار دانشمندان ایرانی به خارج از کشور را از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه در سال جاری عنوان کرد و گفت: در نظر داریم از طریق مجلات،‌ کنفرانس‌ها، پژوهش‌ها اندیشه «ایرانی اسلامی» را در سطح جهان منعکس کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تلاش جهت مجازی کردن امور و فعالیت‌های این پژوهشگاه را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که از سال قبل صورت گرفته و ادامه دارد.

آیت‌اللهی، ایجاد محفل و پاتوق برای دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پژوهشی، همایشی و … را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که از سال قبل آغاز شده است و دستاوردهای خوبی را داشته است.

وی روزآمد کردن ساختار پژوهش‌ها را از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پژوهشگاه دارای یک پژوهشکده، دو مرکز علمی و ۵۵ گروه زیر مجموعه است.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب علوم انسانی را از دیگر عملکرد پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا سعی شده است که نمایشگاه و فروشگاهی را در خیابان کریمخان ایجاد کنیم که سابق بر این، این نمایشگاه وجود نداشت.

آیت‌اللهی ادامه داد: همچنین امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۲۰۰ کتاب تخصصی ارائه خواهیم کرد.

ارائه ۳۸ سرفصل بازنگری شده علوم انسانی از مهر

وی همچنین در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث بازنگری کتب علوم انسانی، گفت: پژوهشگاه طی شش ماه، ۳۸ سرفصل اصلی علوم انسانی در مقطع لیسانس را بازنگری کرد و در سال ۹۰ تحویل وزارت علوم داد که این اقدام با حضور ۳۰۰۰ استاد و ۱۲ هزار نفر صورت گرفت و اگر در همان سال ۹۰ این سرفصل‌های بازنگری‌ شده مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، در حال حاضر دو سال بود که دانشجویان می‌توانستند از آن استفاده کنند، اما این روند طولانی شد، البته از مهر امسال دروس بازنگری شده برای دانشجویان قابل استفاده خواهد بود.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین در خصوص وضعیت کتب این پژوهشگاه نیز، گفت: با وجود گران شدن کتاب و کاغذ و پایین آمدن درآمد اشخاص، با اقدامات صورت گرفته توسط پژوهشگاه، خوشبختانه میزان فروش کتاب‌ها روند صعودی داشته است.

آیت‌اللهی افزود: پژوهشگاه سعی کرده است برای اینکه میزان استقبال از کتاب‌هایش کاهش نیابد، اقداماتی همچون ارائه تخفیف، آنلاین کردن مجلات را ارائه کند و همچنین چاپ کتب تخصصی را کاهش داده است و تا زمان نیاز مجدد، چاپ صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه امسال برنامه نشر دیجیتال را نیز خواهیم داشت، تصریح کرد: همچنین از دیگر برنامه‌های صورت گرفته در این پژوهشگاه، نقد و بررسی کتاب‌ها و برنامه‌های علوم انسانی توسط اساتید کل کشور بوده است که سال قبل حدود ۵۰۰ کتاب علوم انسانی نقد و بررسی شد که ۱۰۰ کتاب آن جهانی و ۴۰۰ کتاب داخلی بوده است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از استادان در این نقد و بررسی شرکت کردند.

عدم درک نیاز علوم انسانی در مباحث کاربردی از مشکلات حوزه علوم انسانی

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یکی از مشکلات موجود در بحث علوم انسانی را “عدم درک نیاز علوم انسانی در مباحث کاربردی” عنوان کرد و گفت: در این راستا سعی شده است که تفاهم‌نامه‌هایی هم به صورت داخلی و هم خارجی با دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشیم که در حال حاضر ۵۰ تفاهم‌نامه منعقد شده است.

آیت‌اللهی در خاتمه از راه‌اندازی “یک خبرگزاری علوم انسانی” خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال اقدامات راه‌اندازی این خبرگزاری هستیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.