ایران بازیگر قدرتمند بحران سوریه/ تفکر حاکم بر دولت عربستان در بازار روابط بین‌الملل خریدار ندارد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عابدینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

یک کار‌شناس سیاست خارجی گفت: ایران در مذاکرات “ژنو ۲” شرکت کند یا نکند، توان خود را خرج حل مسالمت‌آمیز مسئله سوریه خواهد کرد و در این راستا بازیگر قدرتمند این بحران است.

“حسن عابدینی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ممتاز نیوز، با اشاره به مخالفت آمریکا با حضور ایران در اجلاس ژنو ۲ ، این اجلاس را  یک  نقطه عطف برای حل بحران  ۳ ساله سوریه دانست و اظهار داشت: این بحران ساختگی بوده و توسط قدرت‌های بزرگ برای سرنگونی دولت بشار اسد و تسلیم آن‌ها در مقابل غرب طراحی شده است.   
 
وی با بیان اینکه در صحنه سیاسی دو قطبی کامل در موضوع سوریه بوجود آمده، افزود: گروهی علی‌رغم شکست، تلاش‌هایی برای سرنگونی حکومت بشار اسد از طریق نظامی و فشار دیپلماتیک می‌کنند که در راس آن‌ها آمریکا قرار دارد و گروهی که معتقدند دوران حل منازعات سیاسی از طریق تفنگ به اتمام رسیده و باید چاره اندیشی سیاسی کرد، که ایران در این جبهه قرار می‌گیرد.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی  با اشاره به اینکه عربستان معتقد است با تجهیز تروریست‌ها زمینه برای سرنگونی دولت سوریه فراهم می‌شود، تصریح کرد: تفکر حاکم در عربستان سعودی در بازار روابط بین‌الملل خریداری ندارد.   
 
این کار‌شناس سیاست خارجی افزود: آمریکا تمایلی به حضور ایران در اجلاس ژنو۲ ندارد و دلیل آن نفوذ بالای کشورمان در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل است. 
 
وی با اشاره به حضور ایران در “ژنو ۲ “تصریح کرد: باید صبر کرد و دید آیا تفکر مبتنی بر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه به نتیجه می‌رسد یا نه؟ در صورت نتیجه‌بخش بودن، ایران به ژنو ۲ دعوت خواهد شد، اگر اندیشه‌های دولت آمریکا و حامیانش غلبه کند، مانع از حضور ایران خواهد شد، که این نشان از نبود اراده کافی در جناح غرب برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه است.

عابدینی تصریح کرد: ایران در  مذاکرات “ژنو ۲” شرکت کند یا نکند، توان خود را خرج مسائل مسالمت‌آمیز سوریه خواهد کرد و کنشگران اصلی در بحران سوریه حامل تفکراتی در چارچوب حل بحران و منازعات سوریه هستند و در این راستا ایران بازیگر قدرتمند این جریان است.   
 
این کارشناس در پایان با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل متحد ، نماینده ویژه  این سازمان و اتحادیه عرب خواهان مشارکت ایران در اجلاس ژنو۲ هستند، خاطرنشان کرد: ایران امیدوار است، بحران سوریه از طریق معادله “سوری_سوری” و  با مشارکت مردم ،دولت و معارضین حل خواهد شد.

 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.