ایران باید برای دبیرکلی اوپک با کشورهای عضو رایزنی‌های قوی انجام دهد

۲۷م آذر ،

299-2.jpg

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ایران برای دبیرکلی اوپک در سال آینده باید رایزنی‌هایی با کشورها مختلف انجام دهد گفت: جمهوری اسلامی باید در یک سال پیش‌رو رایزنی قوی با کشورها اوپک حتی عربستان سعودی انجام دهد تا اجماعی بین کشورها برای موافقت با دبیرکلی ایران در اوپک ایجاد شود.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه ایران در یک سال پیش‌رو باید با هر یک از کشورهای عضو اوپک برای رسیدن به اجماعی واحد در راستای دبیرکلی اوپک رایزنی کند گفت: کشورهای عضو اوپک با برخورداری از مخازن نفتی بسیار صادرکننده نفت می باشند که طبیعتا دبیرکلی ایران در اوپک می‌تواند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی در تشریح اهمیت دبیرکلی اوپک گفت: اوپک یک سازمان مهم نفتی است که تمامی کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت عضو آن می باشند؛ به همین سبب سیاست‌گذاری در بازار خرید و فروش و عرضه و تقاضای نفت عمدتا در سازمان اوپک شکل می‌گیرد. دبیرکل اوپک در این شرایط ریاست اجرای این تشکیلات را به عهده می‌گیرد.

امیری ادامه داد: در طول سالیان قبل بعضی پیشنهادات در مورد میزان خرید و فروش نفت به دبیرکل اوپک منتقل شد که گاهی منجر به برگزاری جلسات فوق‌العاده گردید که این کار نیز توسط دبیرکل اوپک انجام می‌شود؛ این موارد نشان می‌دهد که دبیرکل اوپک در اداره این سازمان بزرگ نفتی نقش محوری دارد.

وی با اشاره به تمدید ریاست لیبی برای یک سال دیگر در اوپک در توضیح سبب این امر گفت: طبق اساسنامه اوپک کشورهای عضو برای انتخاب دبیرکل باید به اجماع کامل برسند؛ بدان معنا که اگر حتی یک کشور با ریاست کشوری دیگری بر اوپک مخالف باشد این امر با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده مردم زرند ادامه داد: در این دوره عربستان، ایران و عراق کاندیدای تصدی پست دبیرکلی اوپک بودند که عربستان و ایران پافشار بیشتری داشتند؛ در نهایت کشورها به اجماع بر روی دبیرکلی ایران و عربستان نرسیدند؛ به همین سبب راه حل سومی در نظر گرفته شد مبنی بر اینکه دبیرکلی لیبی برای یک سال دیگر تمدید شود.

امیری با بیان اینکه از قبل از این اتفاق پیش‌بینی‌های در مورد به اجماع نرسیدن برای دبیرکلی ایران و عربستان در اوپک انجام می‌شد گفت: بر این اساس اوپک راهی دیگری جز تمدید دبیرکلی لیبی برای یک سال دیگر ندید و باید تا سال دیگر منتظر ماند تا تکلیف دبیرکلی اوپک مشخص شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.