ایران با تولید ۱۶۰میلیارد مترمکعب گاز در جایگاه سوم جهان قرار گرفت

۲۷خردادماه،

بریتیش‌ پترولیوم در تازهترین گزارش خود اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های غرب علیه بخش نفت و گاز آن، توانست جایگاه سومی تولید گاز در جهان را از آن خود کند.

به گزارش Consbank، بریتیش‌ پترولیوم در تازهترین گزارش خود اذعان کرد: رتبه جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ ، سالی که آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش کردند، تا با اعمال تحریم‌های سخت بر بخش نفت و گاز ایران، آن را از شکوفایی بازدارند، در میان تولیدکنندگان بزرگ گاز جهان، یک پله صعود کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۶۰٫۵ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ از افزایش ۵٫۴ درصدی خبر می‌دهد. تولید گاز ایران در این سال ۴٫۸ درصد کل گاز تولیدی جهان را تشکیل داده است.

بر این اساس، ایران جایگاه سوم تولید گاز طبیعی در جهان را از آن خود کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۱ معادل ۱۵۱٫۸ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده بود.

در این سال، آمریکا با تولید ۶۸۱٫۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، بزرگترین تولیدکننده گاز جهان شناخته شده است.

تولید گاز آمریکا در این مدت نسبت به سال پیش از آن، از رشد ۴٫۷ درصدی برخوردار شده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۱ معادل ۶۴۸٫۵ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده بود.

روسیه نیز با تولید ۵۹۲٫۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در این سال در رتبه دوم قرار گرفته است. تولید گاز روسیه ۱۷٫۶ درصد کل گاز تولید جهان را تشکیل داده است.

تولید گاز روسیه در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۲٫۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ مواجه شده است.

کشورهای قطر، نروژ، چین، عربستان، الجزایر، اندونزی و مالزی به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم تولیدکنندگان بزرگ گاز جهان را به خود اختصاص داده‌اند.


سامانه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.