ایران حرف اول هیپنوتیزم آسیا را می‌زند

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته گفت: ایران حرف اول هیپنوتیزم آسیا را می‌زند.

به گزارش افق  از مشهدمقدس؛- مهدی فتحی ظهر امروز در نخستین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته که به همت گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران در سالن کنفرانس‌های هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار داشت: کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم از حیث هیپنوتیزم بالینی در سطح منطقه نخستین کنگره و از حیث علوم وابسته و ارتباط آن با هیپنوتیزم بالینی برای نخستین بار است که در سطح جهان به این وسعت و گستردگی موضوعات برگزار می‌شود.

دبیر انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران ادامه داد: در این کنگره که از حیث گستردگی محورها نخستین کنگره‌ای است که در جهان برگزار می‌شود، بخش عمده‌ای از سخنرانی‌ها صرفا به هیپنوتیزم پرداخته شده و بخش دیگر به علوم وابسته درمانی و هیپنوتیزم درمانی می‌پردازد.

فتحی خاطرنشان کرد: از بین تعداد ۱۱۸ مقاله ارسال شده به دبیرخانه برگزاری کنگره هیپنوتیزم، تعداد ۴۴ مقاله موفق به کسب صلاحیت لازم به منظور ارائه نشد و از میان باقی مانده مقالات که هر کدام توسط ۳نفر داور مورد بررسی قرار گرفت تعداد ۱۴ مقاله برای سخنرانی در کنار سخنرانی‌های محوری و تعداد ۶۰مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شدند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره ثبت‌ نام و حضور حدود ۸۰۰ نفر در این کنگره علمی افزود: تعداد هشت کارگاه تخصصی توسط سخنرانان داخلی و خارجی ارائه می‌شود که حضور در این کنگره علمی و کارگاه‌های آن برای شرکت کنندگان و متخصصان حاضر دارای ۱۴ امتیاز بازآموزی است.

فتحی هدف از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته را هم‌اندیشی علمی هیپنوتیزم در حیطه بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: این کنگره بین‌المللی با هدف شناسایی روش‌های جدید و موقعیت علمی کشورهای مختلف در زمینه علم هیپنوتیزم است و شرکت کنندگان در این کنگره با هیپنوتیزم و استفاده‌هایی که در شاخه‌های مختلف طب دارد، بیشتر آشنا می‌شوند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته ادامه داد: ایران به ویژه در سال‌های اخیر توانسته به موقعیت خوبی در راستای علم هیپنوتیزم دست پیدا کند و در حال حاضر ایران حرف اول هیپنوتیزم را در خاورمیانه و آسیا می‌زند و متخصصان ایرانی قادر به اجرای موفقیت آمیز تمام فرایندهای هیپنوتیزم درمانی در کشورهای پیشرفته انجام می‌شوند، هستند.

وی بیهوشی قلب را از جمله موارد استفاده از علم هیپنوتیزم را در درمان بیماری‌های جسمانی و روانی عنوان کرد و اظهار داشت: هیپنوتیزم کاربردهای فراوانی در درمان بیماری، کاهش دردها و آثار بیماری و همچنین عمل‌های جراحی دارد و می‌توان به راحتی از آن در عمل‌های کوچک استفاده کرد و همچنین در جراحی‌های بزرگ نیز در صورت هیپنوتیزم پذیر بودن بیمار و همچنین تبحر پزشک هیپنوتیزم درمانگر می‌توان از هیپنوتیزم استفاده کرد.

فتحی نبود رشد چشمگیر علم هیپنوتیزم و کمتر استفاده کردن از آن در حوزه درمانی را به وجود اخبار مرتبط با آن در میان افراد جامعه دانست و اظهار داشت: یکی از عللی که هیپنوتیزم در ایران رشد نکرده، اخبار غلطی است که از هیپنوتیزم پخش می‌شود و یا نمایش تلویزیونی فیلم‌های مختلفی است که موجبات بوجود آمدن سوء برداشت‌هایی از هیپنوتیزم شده است، در حالی که باید فواید آرامش‌بخش و درمانی هیپنوتیزم به مردم گفته شود و در این زمینه آگاه سازی و اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که هیپنوتیزم درمانی باید توسط افراد متخصص انجام شود، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل فراگیری آسان این علم گروهی افراد کم‌سواد و بی‌سواد نیز به این عرصه وارد شده‌اند که به سبب نداشتن اطلاعات پزشکی لازم در این حوزه، آسیب‌ها و مشکلات جدی اخلاقی و حرفه‌ای را در جامعه به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: در همین راستا مردم باید توسط کسانی هیپنوتیزم را بپذیرند که هم درمانگر بودن آنان ثابت شده باشد و هم دوره هیپنوتیزم را دیده باشند و مردم می‌توانند آدرس این افراد را از انجمن دریافت کنند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته اظهار داشت: در این کنگره میهمانان خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، نروژ و سوئیس حضور پیدا کرده‌اند و یک میهمان هم از کشور آمریکا به صورت ویدئو کنفرانس به ارائه مطلب می‌پردازد.

فتحی در ارتباط با محورهای اصلی این همایش اظهار داشت: سیر تاریخی هیپنوتیزم، روانشناسی و جامعه شناختی هیپنوتیزم، هیپنوتیزم در ورزش و دندانپزشکی، بیهوشی و بی دردی هیپنوتیزمی، آسیب شناسی هیپنوتیزم، هیپنوتیزم و تکنولوژی‌های تحریک مغز و فلسفه ذهن از جمله محورهای اصلی این کنگره علمی محسوب می‌شوند.

نخستین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی به همت گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران و انجمن‌های اروپایی و بین‌المللی هیپنوتیزم از تاریخ هفتم لغایت نهم اردیبهشت ماه در محل هتل پارس مشهد برگزار می‌شود

اخبار مرتبط

سایت خبری تحلیلی افق

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.