ایران محور همکاری های فرهنگی سازمان شانگهای

ایرانیان بیش از ۱۰ هزار سال پیش دارای تمدن بوده‌اند. از این رو، ریشه‌ی بسیاری از دستاوردهای بشر را در این تمدن می‌توان یافت.

سرزمین ایران علاوه بر برخورداری از فرهنگی غنی، خاستگاه بسیاری از دانشمندان، محققان، طبیبان، نویسندگان و شاعران زیادی بوده است بطوری که اکنون بسیاری از آثار و کتاب های این دانشمندان در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود.

در زمان حاضر کمتر از ۷ میلیارد انسان در کره خاکی زندگی می کنند که ۲۵ درصد این جمعیت در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بسر می برند.

اکنون چین، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان به عنوان اعضای اصلی و ایران، هند، پاکستان و مغولستان به عنوان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می دهند.

سازمان شانگهای بخشی از فعالیت های خود را به همکاری های فرهنگی اختصاص داده که در این بخش کشورهای مختلف ازجمله ایران می توانند به تبادل محصولات فرهنگی خود میان دیگر کشورهای عضو و ناظر بپردازند.

به همین منظور وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای نخستین بار در ۱۲ آوریل۲۰۰۲ سند همکاری مشترک فرهنگی را در نشست پکن امضا کردند.

در این راستا برای سرعت بخشیدن به همکاری های مشترک فرهنگی، اعضای سازمان در سال ۲۰۰۵ جشنواره و نمایشگاه مشترکی در شهر آستانه در کشور قزاقستان برگزار کردند.با این وجود ناظران فرهنگی معتقدند که ظرفیت فرهنگی کشورهای عضو و ناظر برای گسترش همکاری های فرهنگی بیش از وضع موجود است و لازم است کشورهای یاد شده در نشست های آتی خود بیشتر به این موضوع بپردازند.

به گفته کارشناسان، غرب و امریکا در تلاش هستند که فرهنگ خود را در منطقه گسترش دهند که برای مقابله با این تهاجم، تبادلات فرهنگی بین کشورهای عضو و ناظر ضروری به نظر می رسد.

در همین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشینه تاریخی، فرهنگی، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر، تصریح کرد: تهران می‌تواند محور و مدار فعالیت‌های فرهنگی و هنری سازمان همکاری شانگهای باشد.

سید محمد حسینی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری های فرهنگی خود با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را گسترش دهد.

وی خاطر نشان کرد اگر خواستار کشورهای قدرتمند و قوی هستیم، چاره ای جز تقویت همکاری ها در عرصه های مختلف نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دنیای غرب و آمریکا برای دست یابی به اهداف شوم خود در تلاشند تا فرهنگ خود را بر تمامی جهان حاکم کنند.

حسینی با ضروری خواندن همکاری فرهنگی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: اکنون ارتباط خوب فرهنگی میان ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وجود دارد که می توان با استفاده از فرصت ها، شتاب بیشتری به این روابط بخشید.

وی از خواهرخواندگی میان شهرهای ایران و چین، انعقاد یادداشت تفاهم همکاری بین فرهنگستان های هنر ایران و چین و قرارداد همکاری میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری چین ( شین هوا ) به عنوان بخشی از همکاری های فرهنگی و رسانه ای میان دوکشور نام برد و خواستار عملیاتی شدن توافقنامه های همکاری میان دوطرف شد.

نشست جدید سازمان همکاری شانگهای قرار است پس از نیمه دوم خردادماه جاری با حضور سران کشورهای عضو و ناظر در چین برگزار شود.

گزارش از علی حبیبی

اجتمام ** ۱۵۶۹****

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۴۷۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.