ایران و اتریش منافع مشترکی دارند/ همکاری ها را باید گسترش داد

سفیر جدید ایران در اتریش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص سابقه روابط تهران – وین، گفت: مراودات و روابط بین دو کشور از سابقه چند صد ساله برخوردار است و شاخصه مهم و برجسته مراودات و همکاری های تاریخی دو کشور کمک به صلح و ثبات جهانی و جلوگیری از مخاصمات و سیاست های توسعه طلبانه و تلاش جدی جهت تامین فضای مناسب برای تجارت و سایرمراودات اقتصادی،فرهنگی و علمی …. بوده است.

تاجیک تاکید کرد: در شرایط کنونی با موقعیت ممتازی که دو کشور در دو منطقه بسیار مهم و حساس جهان از آن برخوردارند، به مراتب بیش از گذشته به تحکیم و گسترش همکاری نیاز دارند.

وی با اشاره به تحولاتی که در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه رخ داده و بحران های اقتصادی و اجتماعی که دامنگیر سایر مناطق جهان از جمله اروپا شده است، تصریح کرد که این تحولات، ضرورت توسعه مناسبات، رایزنی ها و همکاری های فی مابین را چند برابر ساخته است.

سفیر جدید ایران در وین در پاسخ به این سووال که برنامه شما برای توسعه همکاری های ایران و اتریش چیست؟ گفت: طبیعتا این جانب بر آن هستم تا از نقش و جایگاه مهم دو کشور برای رایزنی، گفت وگو و افزایش مبادلات بین دو کشور در جهت نزدیکتر ساختن دو ملت و منافع متقابل دو کشور و کمک به حل بحران ها و معضلات و مشکلات سیاسی- اقتصادی- فرهنگی- و بین المللی و صلح و امنیت و ثبات استفاده نمایم.

خبرنگار ایرنا پرسید: ‘ با عنایت به سیاست خارجی اتریش، ظرفیت همکاری ها را چگونه ارزیابی می کنید؟’

تاجیک در پاسخ با اشاره به شباهت های ایران و اتریش گفت: انقلاب اسلامی ایران با شعار ‘نه شرقی- نه غربی ‘ به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران را بنا نهاد. در واقع مردم ایران سال ها قبل از فروپاشی نظام دو قطبی جهان،به نحوی نظام موجود را نفی و نوید نظم نوینی در جهان بر اساس مردم سالاری و عدالت را دادند.

وی افزود: اتریش به عنوان یک کشور و تمدن بزرگ اروپایی نیز عمدتا سیاست بی طرفی و عدم تعهد به بلوک ها و قدرت های نظامی را دنبال کرده است. این یک شباهت و هماهنگی تصادفی نبوده است و دو کشور اتریش و ایران از گذشته های بسیار دور همواره همکاری خود را بر اساس احترام متقابل و کمک به ایجاد فضا و جوی آرام در روابط بین المللی قرار داده اند.

سفیر ایران در اتریش خاطرنشان کرد: این همکاری در دنیای کنونی که شاهد تحولات گسترده در مناطق مختلف آن هستیم به مراتب بیشتر و بهتر می تواند ادامه داشته باشد و در جهت استقرار صلح و ثبات و امنیت بین المللی و تامین منافع ملت ها به کار گرفته شود.

‘برنامه های شما برای گسترش سطح روابط اقتصادی و فرهنگی با اتریش چیست؟’

تاجیک در پاسخ به این سووال ایرنا گفت: دو کشور ایران و اتریش علاوه بر اشتراک منافع و اهداف مشترک در سیاست خارجی از جمله عدم تعهد به بلوک های نظامی و توسعه همزیستی مسالمت آمیز، در زمینه های اقتصادی و فرهنگی نیز اشتراکات زیادی دارند.

وی یادآور شد: هر دو کشور دارای موقعیت ممتازی به لحاظ جغرافیایی و ترانزیت هستند که می توانند مکمل یکدیگر باشند. از نظر فرهنگی هر دو کشور دارای تاریخ تمدن و فرهنگ غنی و مردمی صاحب ذوق و هنر و علم و فناوری هستند. نقشی که ایران و اتریش در گفت وگوی بین ادیان و به خصوص اسلام و مسیحیت دارند نقش مهم و ممتازی است. معماری اسلامی ایران و معماری اروپایی اتریش نیز از دیگر سرمایه های بزرگی است که می تواند مبنای مراودات بیشتری در این زمینه باشد.

تاجیک ادامه داد: منابع انرژی در ایران و بازار جمهور ی اسلامی ایران و منطقه از یک سو و ظرفیت اتریش به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا نیز از سوی دیگر توانمندی قوی و انگیزه قابل توجهی برای گسترش و توسعه همکاری هاست.

وی افزود: ظرفیت های زیادی برای گسترش و ارتقا همکاری های فی مابین وجود دارد که باید به آنها به طور مناسب پرداخته شود.

تاجیک تصریح کرد: در دوره ماموریت خود در صدد هستم تا با فعالتر ساختن ارتباطات به ویژه بخش های خصوصی دو کشور و فراهم آوردن زمینه های تبادلات سیاسی- اقتصادی- فرهنگی- علمی و هنری به گسترش بیش از پیش روابط کمک کنم.

سفیر جدید ایران در اتریش در پاسخ به این سووال که آیا با این دیدگاه موافق هستید که وین قلب اروپا است؟ گفت: وین همیشه به عنوان یکی از مراکز و پایتخت های بزرگ اقتصادی،

سیاسی، فرهنگی و هنری اروپا و جهان شناخته شده است و استقرار و حضور سازمان ها و نهادهای مهم بین المللی بر اهمیت کشور زیبای اتریش و پایتخت آن افزوده است.

تاجیک تاکید کرد: این موقعیت از یک سو به اتریش کمک و از سوی دیگر طلب می کند که این کشور نقش مهم و در خور شایسته خود را در تحولات در حال وقوع در جهان به ویژه ترتیبات بین المللی آن با همکاری سایر کشورهای ذینفوذ مثل جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اتریش قبل از انتصاب به این سمت به عنوان مدیر کل غرب اروپا، معاون مدیرکل سازمان های تخصصی بین المللی و سفیر جمهوری اسلامی در پرتغال و کاردار جمهوری اسلامی در بلژیک خدمت کرده و مسوولیت ادارات اقتصادی بین المللی تخصصی بین المللی و غرب اروپا را بر عهده داشته است.

اروپام/۱۳۴۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۵۶۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.