ایران و لیبی موضوع اصلی مناظره معاونان/ دموکراتها دوباره شکست خوردند

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری یونایتد پرس در گزارشی اعلام کرد: موضوع ایران و لیبی بر مناظره “جوبایدن” معاون رئیس جمهور آمریکا و “پل رایان” معاون نامزد جمهوریخواه سایه افکنده بود.

در این مناظره از دو طرف سوالی درباره کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی مطرح شد که رایان با اشاره به تاخیر دوهفته ای اوباما در اعلام تروریستی بوده حمله، افزود: این رفتار دولت اوباما تنشها در موضوع حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی را افزایش داد.

وی از تدابیر ضعیف امنیتی دولت آمریکا در قبال حفظ جان دیپلماتهای آمریکایی در بنغازی به شدت انتقاد کرد.

اما در موضوع ایران معاون رامنی دولت اوباما را به جدی نگرفتن نگرانیهای نتانیاهو متهم کرد و دولت وی را عامل جلوگیری از تصویب تحریمهای شدیدتر علیه ایران دانست.

بایدن در پاسخ به این اظهارات جو بایدن مدعی شد : تحریمهای اعمال شده علیه ایران شدیدترین تحریمها در تاریخ علیه این کشور است و استراتژی اوباما باعث شده جامعه بین المللی علیه ایران یکپارچه شوند.

معاون اوباما با رد اظهارات رایان درباره نزدیک شدن ایران به ساخت تسلیحات اتمی، تاکید کرد: سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به دور بودن ایران از دستیابی به تسلیحات اتمی تاکید دارند.

از سوی دیگر، معاون رامنی دولت اوباما را به ناتوانی از دفاع از منافع آمریکا از سوریه تا لیبی متهم کرد. وی همچنین رکود اقتصادی آمریکا در دو سال اخیر را از جمله دیگر ضعفهای دولت اوباما خواند. 

اما پس از برگزاری این نظرسنجی شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: پس از باخت اوباما در ماظره با رامنی، معاون وی نیز در مناظره با رقیب جمهوریخواه شکست خورد.

بنابراین گزارش، در نظرسنجی انجام شده ۴۸ درصد پل رایان را پیروز مناظره اعلام کرده اند و تنها ۴۴ درصد به شخصیت  کهنه کار دموکرات رای داده اند.

خاطرنشان می شود اوباما پس از شرکت در مناظره اخیر با رامنی در نظرسنجیهای انجام شده از رقیب جمهوریخواه خود قریب به ۳ درصد عقب افتاده است.

بر این اساس، پیش بینی می شود با برگزاری مناظره اخیر میان بایدن و رایان بر میزان اقبال عمومی مردم آمریکا به نامزد جمهوریخواه افزوده شود.

روزنامه هافینگتون پست نیز در گزارشی اعلام کرد: با وجود حملات سنگین بایدن علیه رقیبش، پل رایان به خوبی توانست به سوالات پاسخ دهد.

شبکه فاکس نیوز نیز در گزارشی اعلام کرد: کسی از پل رایان  انتظار نداشت که با وجود اینکه ۲۷ سال جوانتر از بایدن است در این مناظره بتواند پاسخهای قانع کننده ای ارائه کرده و از معاون اوباما بهتر ظاهر شود.

این شبکه آمریکایی همچنین اظهارات بایدن درباره علت اصلی بحران مالی آمریکا زیر سوال برد و تاکید کرد: وی جنگهای آغاز شده توسط جمهوریخواهان را عامل بحران اقتصادی خواند در حالی که خود وی در زمان رای گیری درباره این جنگ عراق و افغانستان به آنها رای  موافق داد.

به هرحال نگاه کلی به بازتاب مناظره معاونان اوباما و رامنی نشان می دهد که دموکراتها در این مناظره هم نتوانستند خوب ظاهر شوند و پاسخهای قانع کننده ای به سوالات در دو موضوع مهم سیاست خارجی و راهبردهای اقتصادی ارائه کنند.

خاطرنشان می شود مناظره بایدن ۶۹ ساله و رایان ۴۲ ساله شب گذشته در ایالت کنتاکی برگزار و به صورت زنده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی آمریکا پخش شد. این مناظره ۹۰ دقیقه به طول انجامید که طرفین حدود نیمی از این مدت زمان را به بحث و مناظره در خصوص سیاست‌ خارجی ایالات متحده اختصاص دادند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.