ایربگ سرنشین خودروهای داخلی همچنان در بلاتکلیفی

۲۳فروردین۱۳،

ایربگ سرنشین خودروهای داخلی همچنان در بلاتکلیفی

با وجود اینکه مهلت قانونی الزام نصب ۲ ایربگ بر روی تمامی خودروهای داخلی از ابتدای امسال به پایان رسیده اما خودروسازان به دنبال اخذ مهلت مجدد برای تجهیز محصولات خود به این استاندارد می باشند.

 

به گزارش ممتازنیوز به نقل ازممتازنیوز،  بحث اجباری شدن نصب ۲ ایربگ از مدت ها پیش در سازمان ملی استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح شده اما مهلت قانونی تعیین شده برای اجرای کامل این استاندارد چندین بار به دلایلی همچون محدودیت های بین المللی خودروسازان برای تامین قطعات به تاخیر افتاده است.

 

بر همین اساس اوایل سال قبل مقرر شده بود نصب ایربگ بر روی تمامی خودروهای تولید داخلی از ابتدای مهرماه سال ۹۱ اجباری شود که بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته و بعضی موانع از جمله مشکلات واردات و کمبود تولید داخلی، این موضوع به ابتدای سال ۹۲ موکول شد.

 

هرچند درابتدای سال قبل تنها خودرویی که مشکل جدی در نصب ایربگ داشت پراید محسوب می شد اما چند ماه مانده به آخر سال، تولید تندر ۹۰ با ۲ ایربگ نیز با مشکل مواجه شد و دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو در نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد ایران خواستار تولید این محصول با یک کیسه هوا شدند و سبب این امر را عدم امکان تامین این قطعه به مقدار کافی عنوان کردند .

 

اینطور که به نظر می رسد با پایان یافتن مهلت مجدد برای نصب ۲ ایربگ، هنوز خودروسازان در تامین ایربگ این ۲ محصول مشکل دارند و با وجود عدم شماره گذاری خودروهای فاقد ۲ ایربگ از سوی پلیس،رایزنی هایی در خصوص کسب مهلت ۳باره برای رعایت این استاندارد اجباری در حال انجام است.

 

بر همین اساس دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرده به سبب مشکلاتی همچون ارزبری بسیار و محدودیت تامین قطعه، خودروسازان درخواست مهلت مجدد تجهیز محصولات به ۲ ایربگ دارند.

 

نعمت بخش اظهار داشت: براین اساس قرار شده وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد به طور مشترک این موضوع را بررسی کنند و اگر دلایل وزارتخانه برای عدم امکان تجهیز سواری ها به ۲ ایربگ مورد قبول سازمان استاندارد قرار گیرد، مهلت مجدد برای اجرای این استاندارد اجباری در نظر گرفته شود.

 

همچنین مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت،معدن و تجارت از تعیین تکلیف نصب کیسه هوای قسمت شاگرد بر روی خودروها ، در چند روز آینده خبر داده و تصریح کرد:در این مورد در حال مذاکره  و بررسی هستیم تا امکانات و مقدورات خودروسازان در تامین ایربگ  مشخص شود.

 

وی با بیان اینکه خودروسازان عنوان می کنند که تامین کلیه قطعات کیسه هوا نیازمند کار و زمان بیشتری است ادامه داد: پس از بررسی 

کامل این مسایل، در خصوص مهلت دهی به خودروسازان برای نصب کیسه هوای دوم تصمیم گیری می گردد.

 

فروتنی با اشاره به جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان کیسه هوای خودرو ،تصریح کرد: پیش بینی می گردد تا چند روز آینده در این خصوص با سازمان ملی استاندارد ایران و خودروسازان به جمع بندی برسیم. 

شنبه ۲۴ فروردین   ۱۴:۴۵

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.