اینترپل ترکیه: طارق الهاشمی را تحویل عراق نمی‌دهیم

فارس: اینترپل ترکیه اعلام کرد که طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق که به اتهام مشارکت در عملیات های تروریستی تحت تعقیب قرار گرفته و حکم جلب وی از سوی اینترپل هم صادر شده را به دولت بغداد تحویل نمی دهد.

اینترپل ترکیه دلیل عدم اجرای حکم جلب و تحویل هاشمی به دولت بغداد را خودداری مقامات عراقی از تحویل برخی اعضای گروه تروریستی پ ک ک منجمله مراد کاراییلان، جمیل باییک، فهمان حسین و چند تن دیگر به دولت ترکیه علیرغم درخواست های مکرر از دولت بغداد عنوان کرده است. یکی از مقامات اینترپل ترکیه در این باره گفته است که اینترپل عراق حتی به این درخواست ها پاسخ هم نداده چه رسد به دستگیری و تحویل تروریست های مذکور و اینک از اینترپل ترکیه خواستار دستگیری و تحویل هاشمی شده است.

به نوشته روزنامه بوگون ترکیه، موضوع دستگیری و اعاده طارق الهاشمی موضوعی سیاسی است و به همین دلیل بحث دستگیری وی در خاک ترکیه مطرح نخواهد بود.

از سوی دیگر طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق نیز در واکنش به حکم جلب صادره از سوی اینترپل عراق اظهار داشت که تا زمانی که این حکم به اتکای قوه قضاییه عراق باشد، وی مطمئن است که اکثریت دولت های جهان این حکم را جدی تلقی نخواهند کرد. وی افزود که طی روزهای آتی از طریق وکلای خود به حکم جلب اینترپل اعتراض خواهد کرد.

“بکیر بوزداغ” معاون نخست وزیر عراق نیز در واکنش به درخواست اینترپل درباره دستگیری و تحویل طارق الهاشمی به دولت بغداد تصریح کرد که دولت آنکارا این کار را نخواهد کرد.

وی که در صحن علنی مجلس به این مطلب اشاره کرده بود خاطرنشان کرد که دولت آنکارا نیز از دولت بغداد درخواست‌هایی داشته و خواستار تحویل دادن تروریست‌های پ‌ک‌ک شده ولی پاسخی دریافت نکرده است.

وی افزود: دولت ترکیه کسی را که مورد حمایت خود قرار داده هرگز تحویل نمی‌دهد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.