این روزها هر کنسرت چقدر آب می خورد؟

این روزها هر کنسرت چقدر آب می خورد؟

تماشا: قیمت بلیت های کنسرت در چند سال اخیر بی منطق رشد کرده است به گونه ای که قشر فرهنگی یا همان طبقه متوسط جامعه قدرت رفتن به کنسرت را ندارند و کنسرت رفتن تبدیل به تفریحی لوکس برای طبقه مرفه شده است. به گزارش خبرآنلاین قیمت بلیت های کنسرت های سنتی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت های موسیقی پاپ گاهی ۱۲۰ هزار تومان است. اگر یک حساب سرانگشتی هم کنیم یک خانواده دو نفره با درآمد متوسط و با هزینه های روزمره زندگی، هیچ وقت قادر نیست به کنسرت برود.


این رویه در دراز مدت تبدیل به فاجعه ای اسفناک برای فرهنگ می شود؛ چرا که اغلب قشر متوسط هستند که افسار فرهنگ و تولیدات فرهنگی را در دست دارند و قاعدتا زمانی که این قشر قدرت خرید بلیت های لوکس کنسرت ها را نداشته باشند، فرهنگ سازی امور فرهنگی به دست کسانی می افتد که دانش و درکی درباره آن ندارند.

طبق اطلاعاتت گرفته شده، هزینه سالن در برج میلاد ۲۰ میلیون تومان وهزینه سالن در نمایشگاه بین المللی تهران ۱۷ میلیون تومان بود. هر چند قیمت این سالن در سال جدید به ۲۴ میلیون تومان رسیده است. همچنین هزینه سالن اریکه ایرانیان ۱۲ میلیون تومان، هزینه سالن تالار اندیشه ۱۲ میلیون تومان، هزینه سالن در تالار سوره حوزه هنری ۱۰ میلیون تومان است. بعضی از تهیه کننده ها بالا بودن قیمت سالن های کنسرت را در قیمت بلیت ها تاثیرگذار می دانند؛ در حالی که برخی دیگر، هزینه های سرسام آور تبلیغات محیطی را دلیل اصلی می دانند.

از طرف دیگر بسیاری از مسئولان و تهیه کنندگان معتقدند که هزینه های سالن ها از سال گذشته افزایش پیدا نکرده است؛ این در حالی است که قیمت بلیت ها روز به روز افزایش پیدا می کند؛ بالاترین قیمت بلیت کنسرت های سنتی در سال جاری ۹۰ هزار تومان وبالاترین قیمت بلیت کنسرت های پاپ ۱۲۰ هزار تومان است.


محسن رجب جپور، تهیه کننده گروه موسیقی آریان، بنیامین و ارکستر ملی در این باره به هنر آنلاین می گوید: «اصولا در تمامی شهرهای بزرگ دنیا قیمت سالن های برگزاری کنسرت بالا است ولی در کشور ما این هزینه ها خیلی پایین تر از حد معمول است. در کشور ما با دید اجاره ای به سالن ها نگاه می شود؛ در حالی که این سالن ها مکانی برای انجام فعالیت های هنری است.» این تهیه کننده درباره گران شدن هزینه سالن های برگزاری کنسرت می افزاید: «از ۲۰ ماه گذشته تاکنون هزینه سالن در برج میلاد به هیچ وجه گران نشده و اگر فکر می کنیم این هزینه ها گران است باید بدانیم که هزینه این سالن ها به نسبت امکاناتی که در اختیار هنرمندان و تهیه کنندگان می گذارند هزینه گرانی نیست.»

قاسم مرادی، مسئول تالار سوره و تالار اندیشه در این باره خاطرنشان کردکه برگزاری کنسرت در این تالارها باید با شرایط این حوزه هماهنگی داشته باشد. این مقام مسئول می گوید: «اگر گروه های جوانیا گروه های سنتی بخواهند کنسرتی در سالن های حوزه هنری برگزار کنند ما به این گروه ها تخفیف های ویژه می دهیم؛ در نتیجه قیمت این سالن ها در هر شرایطی متغیر است زیرا ما یک نهاد دولتی هستیم و مهمترین هدفمان فرهنگ سازی به شیوه درست و صحیح است.» مسئول تالار اندیشه اضافه می کند: «مهمترین هدف ما این است که حتی کارمندی که ماهی ۴۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد بتواند در این کنسرت ها که در سالن های حوزه هنری برگزار می شود، حضور پیدا کند؛ پس در نتیجه هزینه سالن را کم می گیریم تا قیمت بلیت کنسرت ها هم پایین باشد تا قشر متوسط و مظلوم بتوانند در کنسرت ها حضور پیدا کنند.»

اخرین نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.