این سرطان در زنان رتبه چهارم دارد

ممتاز نیوز: رییس انجمن سرطان زنان ایران با بیان اینکه سرطان اندومتر چهارمین سرطان شایع زنان است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد زنان مبتلا به سرطان اندومتر با کمک عمل جراحی و رادیوتراپی به طور کامل درمان می‌شوند.

دکتر اعظم موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرطان اندومتر توضیح داد: اندومتر مخاط داخلی پوشاننده رحم است که عمدتا پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است ضخامت پیدا کند که اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرد تبدیل به سرطان می‌شود.

وی ادامه داد: سرطان آندومتر، چهارمین سرطان شایع در زنان پس از سرطان‌های پستان، ریه و کلورکتال(روده بزرگ) است.

رییس انجمن سرطان زنان ایران درباره فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری توضیح داد: چاقی و اضافه وزن، مشکلات هورمونی پس از یائسگی، دیابت کنترل نشده و برخی فاکتورهای ژنتیکی از جمله عوامل مستعدکننده سرطان اندومتر هستند.

موسوی با بیان اینکه اگر زنان در سنین جوانتر اختلالات هورمونی داشته باشند و بدنشان در معرض هورمون استروژن بدون رقیب (پروژسترون) قرار بگیرد، همچنین دوره‌های قاعدگی‌ و تخمک‌‌گذاری‌ نامنظم داشته و پروژسترون در بدنشان تولید نشود، آندومتر در رحمشان ضخامت پیدا می‌کند، گفت: در این صورت اگر اندومتر به سمت بدخیم شدن حرکت کند ممکن است سرطانی شود.

وی در ادامه به ارائه راهکارهای پیشگیری از سرطان اندومتر پرداخت و عنوان کرد: اندومتر، سرطانی است که بسیار زود تشخیص داده می‌شود به این دلیل که فرد خونریزی غیرطبیعی پیدا می‌کند و این خونریزی موجب مراجعه زودهنگام وی به پزشک می‌شود.

رییس انجمن سرطان زنان ایران افزود: این نوع از سرطان خوشبختانه به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد و بالای ۹۰ درصد از بیماران به کمک جراحی و گاهی به کمک رادیوتراپی پس از انجام عمل، کاملا درمان می‌شوند.

موسوی با اشاره به اینکه از جمله عوامل ایجادکننده سرطان اندومتر عدم تخمک‌گذاری است، گفت: زنانی که دچارعدم تخمک‌گذاری منظم هستند برای بارور شدن نیز با مشکل روبرو هستند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.