این ۶ عنوان: فهرست سیاه فیلم‌های ممنوعه حوزه هنری لو رفت/ صاحبان فیلم‌ها جلسه گذاشتند

دوشنبه, ۲۷ شهریور ساعت ۰۰:۲۶ کافه سینما

فرستادن به ایمیل چاپ

+ ۰

+ ۱

 با کوتاه آمدن حوزه هنری و موافقت شورای صنفی نمایش مبنی بر اکران فیلم‌های عید فطر در سینما آزادی و سالن‌های زیرمجموعه‌اش به نظر می‌رسید آتش اختلافات در سینمای ایران فروکش کرده است. اختلافی که از ابتدای امسال با اکران دو فیلم جنجالی «گشت ارشاد» و «خصوصی» زبانه کشید و حوزه هنری با پایین کشیدن این دو فیلم قبل از اعلام رسمی وزارت ارشاد در موضع تقابل با بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت. در همان زمان بود که بحث لیست فیلم‌های مساله دار از نظر حوزه هنری به میان آمد اما طی این چند ماه حوزه هیچ‌گاه حاضر به انتشار این اسامی نشد. هرچند فیلم‌هایی چون «همه چی آرومه»، «خوابم می‌آد» و «نامزد آمریکایی من» نیز جزء آثار تحریمی حوزه هنری قرار گرفتند اما فهرست بقیه فیلم‌ها هم‌چنان نامشخص ماند. با پافشاری شورای صنفی نمایش بود که یکی، دو هفته‌ای سینما آزادی به حالت نیمه تعطیل درآمد. در آستانه اکران عیدفطر در حالیکه سینما در بحرانی‌ترین وضعیت‌اش قرار داشت ملاقات وزیر ارشاد با سید مهدی خاموشی کمی اوضاع را آرام کرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسید حوزه هنری عقب نشینی کرده و حساسیت کمتری نسبت به فیلم‌های اکران آینده دارد، اما یکی، دو هفته قبل مشخص شد برای حوزه هنری «در» روی همان پاشنه قبلی می‌چرخد. ظاهراً شورای بازبینی در حوزه هنری بعد از تماشای فیلم‌ها، لیستی جدید از فیلم‌های ممنوعه را در اختیار تهیه‌کنندگان آثار قرار داده است. نکته جالب اینکه گفته می‌شود این شورا برای حل مشکل اکران برخی فیلم‌ها، اصلاحیه‌هایی نیز به صاحبان آثار داده است!

hoze

مهم‌ترین فیلم‌های ممنوعه فهرست حوزه هنری از این قرار است: «برف روی کاج‌ها»، «بی خود و بی جهت»، «پل چوبی»، «پذیرایی ساده»، «من همسرش هستم» و «من مادر هستم». 

روز گذشته شنیدیم تهیه‌کننده و کارگردانان این ۶ فیلم نشستی مشترک برگزار کرده‌اند تا در خصوص مشکلات بوجود آمده برای اکران فیلم‌های شان تصمیم‌گیری کنند. این جلسه روز گذشته با حضور چهره‌های شناخته شده‌ای چون غلامرضا موسوی، مرتضی شایسته، سید جمال ساداتیان، علی سرتیپی، مصطفی شایسته، مهدی کرم‌پور، عبدالرضا کاهانی، پیمان معادی و فریدون جیرانی برگزار شده و ظاهراً قرار است بزودی در جلسه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران در این خصوص صحبت کنند. مانی حقیقی کارگردان «پذیرایی ساده» به دلیل سفر به خارج از کشور در این جلسه حضور نداشت اما در جلسات آینده صاحبان این ۶ فیلم شرکت می‌کنند. گفته می‌شود. «بیتا‌بی بی تا» (مهرداد فرید) هم در فهرست فیلم‌های تحریمی در حوزه هنری قرار دارد. احتمالا خروجی جلسه مشترک صاحبان این ۶ فیلم و تصمیم‌گیری برای یافتن راه حل برای مقابله با تصمیمات حوزه هنری، سینمای ایران را در روزهای آینده وارد چالش جدیدی خواهد کرد.

بانی فیلم

Tags:

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.