باتری های اسباب بازی قاتلین مری کودکان

پنجشنبه ۱۱ خرداد – ۰۱:۲۰:۱۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- باتری های اسباب بازی قاتل مری کودکان است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، عضو گروه گوارش و کبد کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخی از اسباب بازی های کودکان و یا کنترلهای وسایل الکترونیکی دارای باتری های دیسکی (یا به طور معمول باتری ساعت) از سه تا چهار  میلی متری تا یک سانتی متری است، اظهار داشت: برخی از کودکان به دلیل بی احتیاطی والدین اقدام به بلع این باتریها می کنند که این امر به دلیل وجود مواد قلیایی در باتری عوارض جبران ناپذیری بر روی مری و سیستم گوارش می گذارد.
دکتر سید علی جعفری خاطر نشان کرد: در زمانی که کودک باتری را می بلعد اگر تا چهار ساعت والدین، کودک را به مراکز درمانی منتقل کنند امکان نجات مری وجود دارد اما اگر از این زمان بگذرد آسیبهای جدی  از جمله پارگی مری، پارگی تراشه و عفونت قفسه سینه به کودک وارد می کند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مردم در اقصی نقاط کشور و در هر طبقه اجتماعی باید این اطلاع را داشته باشند که برخی از وسایل مانند باتریهای دیسکی با وجودی اینکه کوچک هستند اما بسیار خطرناک و آسیب رسانند، تصریح کرد: به طور متوسط در هفته یک تا دو کودکی که اقدام به بلع باتری کرده است به مراکز درمانی قائم (عج) و یا دکتر شیخ منتقل می شود که در برخی از مواقع، هیچ اقدام پزشکی نمی توان برای وی انجام داد.
دکتر سید علی جعفری با تاکید بر اینکه کارخانه های اسباب بازی باید تولیداتشان به گونه ای باشد که باتریهای اسباب بازی به راحتی در دسترس کودک قرار نگیرد و والدین نیز باید در این زمینه نظارت و توجه کافی داشته باشند، تصریح کرد: ترمیم مری و درمان آسیبهای ناشی از بلع باتری نیازمند چندین نوبت عمل جراحی و نیازمند اقداماتی همچون برداشت کامل مری و بالا آوردن معده است و گاهی از اوقات کودک تا پایان عمر با این مشکل درگیر است.
فوق تخصص گوارش و کبد کودکان ارتقاء آگاهی والدین در خرید اسباب بازی ها و توجه به سلامت کودکان را  امری ضروری عنوان کرد و اظهار داشت:  اولین گام در افزایش ایمنی کودک در زمان بازی، عدم دسترسی کودک به قطعات کوچک  و ریز، به خصوص اسباب بازیهایی است که قطعات ریز و قابل جداشدن دارند.
دکتر سید علی جعفری خاطر نشان کرد: والدین در صورت مواجهه با بلع باتری توسط کودکشان با حفظ آرامش و پرهیز ار هرگونه اقدام خود سرانه فرزند خود را به مراکز درمانی انتقال دهند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۳۱۱۳۲۰۱۲۴۶۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.