بادهای خورشیدی منشاء بخشی از آب موجود در کره ماه است

تهران/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی /۰۷/۲۴
نتایج جدیدترین پژوهشها از سطح کره ماه نشان می دهد بخشی از آب یافت شده در آن از خورشید متصاعد شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، بادهای متصاعد از خورشید عامل ایجاد بخشی از مولکولهای آب در کره ماه شناخته شده است.
بر اساس این گزارش، دانشمندان بر این باورند که سیارکها یا دنباله دارها آب را به منظومه شمسی و از جمله به کره زمین آورده اند.
اما به گفته یانگ لیو، از دانشگاه تنسی در شهر ناکسویل امریکا، اگر نقش خورشید در به وجود آمدن آب در کره ماه ثابت شود، می توان گفت چنین ساز و کاری به پدیدار شدن مولکولهای آب در هر جای دیگر منظومه شمسی منجر شده و خواهد شد.
در واقع، خورشید همواره از خود موجی از ذرات را منتشر می کند که quotation mark باد خورشیدی quotation mark نامیده می شود. این پدیده باعث می شود در هر ثانیه یک میلیون تن از جرم خورشید کاسته شود که در مقیاس این ستاره عظیم، مقداری ناچیز به شمار می آید.
این ذرات را عموما یونهای هیدروژن و همچنین هلیوم و اندکی اکسیژن تشکیل می دهند که با وجود جو ضخیم و میدان مغناطیسی زمین، امکان رسیدن آنها به سطح کره زمین وجود ندارد.
اما ماه، که از چنین سد محافظتی بی بهره است، همواره در معرض بمباران بادهای خورشیدی قرار دارد. این بادها ذرات معلق در خود را روی خاک سطح ماه پخش می کنند.
در چنین شرایطی، هیدروژن تجمع یافته در سطح ماه به ملکول آب )H2O( یا ملکولی نزدیک به آن )HO( تبدیل می شود. البته هنوز مشخص نیست این فرایند چگونه انجام می شود.
پس از کشف مقدار زیادی آب یخ زده در قطب جنوب کره ماه توسط ناسا، یانگ لیو، محقق دانشگاه تنسی و گروه همراه او نمونه هایی از یخهای جمع آوری شده در ماموریتهای آپولو را مورد بررسی قرار دادند.
نتایج تحقیق این گروه، که در مجله انگلیسی quotation mark Nature Geoscience quotation mark منتشر شد، نشان می دهد بخش بزرگی از نمونه های جمع آوری شده از یخهای موجود در سطح کره ماه حاوی هیدروکسیل )HO( و آبی است که اتم های هیدروژن آن همسان اتمهای هیدروژن خورشید است.
پژوهشهای گروه یانگ لیو همچنین نشان می دهد هیدروژنهای موجود در مولکولهای آب کره ماه دست‌کم دو منبع دیگر دارد: یکی آب موجود در بیشتر دنباله دارها و دیگری هیدروژن مرتبط با واکنشهای هسته ای ذرات.
از سوی دیگر، مارک شوسیدون، کارشناس ژئوشیمی در دانشگاه لورن فرانسه ضمن تایید نظریه یانگ لیو در خصوص ایجاد آب در سطح کره ماه، در تحلیل مقاله منتشره در مجله )Nature Geoscience( اظهار داشت تحقیق در مورد منشاء آب موجود در ماه و توزیع منشاء های این آب و این که انتقال آب به ماه در چه دوره ای صورت گرفته، هنوز ادامه دارد.
یانگ لیو و همکارانش بر این باورند که دیگر کرات و اقمار منظومه شمسی، که اطراف آنها را لایه جوی نپوشانده است، می توانند میزبان هیدروکسیل )HO( هایی باشند که بادهای خورشیدی با خود به سطح این اجرام آسمانی می برد.
بر این اساس، سیاره تیر، که نزدیکترین سیاره به خورشید است و همچنین سیارک quotation mark وستا quotation mark که گرد خورشید می گردد، بهترین میزبان احتمالی برای آب با منشاء بادهای خورشیدی به شمار می آیند.
۱۲۳/۱۴۵


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.