باران‌های اهواز اسیدی نیست

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز :  پس از بارندگی‌های اخیر در شهرهایی از خوزستان تعدادی از شهروندان با علایم تنگی نفس و مشکلات ریوی روانه بیمارستان‌ها شدند. متاسفانه چند سالی است با مشکل هجوم ریزگردها از منطقه هورالعظیم که توسط صدام ملعون در طول جنگ تحمیلی خشک و به صحرا تبدیل شد، درگیر هستیم. در قبل هورالعظیم یا خورالعظیم منطقه‌ای بود که در خشکی قرار گرفته و قسمتی از آن آب، نیزار، ماهی و پرنده و حدود ۴هزار نفر نیز در آن منطقه ساکن بودند که توسط وی رانده شدند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ قسمت اعظم این منطقه در عراق واقع بود تا جایی که به‌یاد دارم به سرشماری پرندگان در خوزستان خشک می‌رفتیم که واقعا نعمت بود. متاسفانه این منطقه توسط صدام خشک شد چراکه ارتش ایران از این راه وارد می‌شد و به عراقیان ضربه می‌زد بنابراین وی نیز با وارد آوردن سوراخی به دیواره‌اش آب را تخلیه کرد و چون بزرگ بود، هورالعظیم با کمال تاسف خشک شد و از آن طرف ما نیز در سواحل آن نفت استخراج می‌کنیم که تبدیل به مرکزی برای تولید ریزگرد شده است. باد با سرعت یک یا دو متر بر ثانیه مواد آلی که در اثر پوسیدن برگ‌ها و لاشه حیوانات تجمع یافته را به‌صورت ریزگرد با منشا آلی درحالی که ریزگردی هم با منشا معدنی که شن و خاک است، با آن مخلوط و هر دو را با هم به حلق شهروندان خوزستانی فرو می‌کند.

اگر چنانچه هوا ساکن بماند یعنی نه بارش، نه باد و نه طوفانی داشته باشیم، نتیجه این می‌شود که ذرات دود و گردوغبار در ارتفاعات تجمع پیدا کرده و باقی می‌مانند و درصورت بارش باران ذرات به ریه مردم می‌رسد و به احتمال بسیار بروز مشکل اخیر به سبب همین موضوع بوده است. اگر باد در ارتفاع ۱۵۰۰متری وجود داشت این آلودگی را از بین می‌برد ولی نظر به اینکه ذرات در سطح زمین می باشند و در ارتفاع ماندگار شده، باران ایجاد شده در فاصله ۵/۱ یا ۲ متری زمین که می‌رسد مردم ذرات را تنفس می‌کنند. به‌خصوص ذراتی که زیر ۵/۲میکرون یعنی ۵/۲ هزارم میلیمتر است. این ذرات در نایژه‌ها می‌نشیند که تبادل اکسیژن با کربن‌مونوکسید و کربن‌دی‌اکسید می‌کند و در این صورت تبادل انجام نمی‌گیرد و حالت تنگی‌نفس پیش می‌آید. اگر کسی سابقه آسم یا ناراحتی ریوی داشته باشد، بسیار لطمه خواهد خورد و حتی در مواقعی حالت مرگ پیش می‌آید ولی اگر کسی ریه قوی داشته باشد و کم‌سن و سال‌تر باشد، معمولا به‌زودی برطرف می‌شود و در صورت وصل اکسیژن خالص، ذرات آلاینده را از بدن خارج برده یا جذب و از بدن دفع می‌شود.

چراکه قابلیت جذب اکسیژن بسیار از دی‌اکسیدکربن بیشتر ولی از مونوکسید کربن کمتر است. به ظاهر مونوکسیدکربن‌ در هوا وجود ندارد چراکه بسیار زود جذب و وارد خون شده و متاسفانه خفگی در پی دارد. بنابراین اشخاص سالخورده و بیماران قلبی و ریوی نباید در چنین شرایطی از منازل خارج روند تا درگیر نشوند. به‌نظر نمی‌رسد که بارش‌ها اسیدی بوده باشند چراکه در این صورت باید سابقه‌اش در پوسیدگی درختان و برگ‌ها و زراعت دیده شود. به طور مثال در خوزستان ۱۰۰هزار هکتار برنج‌کاری داریم که در مقابل باران‌های اسیدی بسیار آسیب‌پذیر می باشند و درصورت معرض قرار گرفتن آثارش به صورت زنگ‌زدگی در برگ برنج کاملا مشهود و دیده می‌شود. چون این موارد گزارش نشده، لذا باران اسیدی در آنجا نداشتیم و بیشتر تصور می‌کنم ریزگردها و ذرات معلقی که حاصل از صنعت است به طور مثال کارخانه سیمان که ذرات معلق تولید می‌کند و نفت هم که در پالایشگاه‌ها دود به‌ همراه دارد سبب لطمه می‌شود. درمورد راه‌حل این مشکل باید به این نکته توجه داشت که مسئله بارگذاری بسیار مهم است. توجه به این نکته نیز ضروری است که خوزستان از نفت رنج می‌برد پس صنعت دیگری را به آن تحمیل نکنیم که طی آن بارگذاری را بسیار کنیم کمااینکه اطراف تهران نیز تاحدود یک‌سوم صنایع ایران جمع شده است.

در اینجا مصوب شده که در شعاع ۱۲۰کیلومتری صنعت تازهی ایجاد نشود گرچه رئیس‌جمهور سابق با نادیده گرفتن این مسئله دست به ساخت کارخانه توربین در کرج زد! بنابراین بارگذاری، مسئله‌ای است که نباید اجازه دهیم بیش از حد مردم یک استان درگیر آن باشند و موضوع دیگر آنکه در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست، جناب دکتر روحانی با اعلام اینکه با عراق راجع به ریزگردها به‌منظور همکاری وارد مذاکره شده‌ایم ابراز امیدواری کردند که البته باید با کشورهای ترکیه، سوریه و عربستان سعودی نیز این موضوع را بررسی کنند و توجه به این موضوع را نیز مدنظر قرار دهیم که در کشورمان نیز در صورت عدم توجه به تالاب‌هایی مانند تشت، نیریز و بختگان ۴۰۰ هزار هکتار آماده تشکیل ریزگرد می‌شود. بنابراین هم در داخل و هم در مناطق غربی و عربی با این مشکل مواجهیم که برای حل آن معاملات و معادلات بین‌المللی را می‌طلبد و لازم است تا مشکل را در نطفه خفه کنیم که این امر خود نیازمند تعامل بیشتر با کشورهای ریزگردساز است چراکه ۴۶ مرکز تولید ریزگرد در این کشورها وجود دارند و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد منشا ریزگردها کجاست که بر سر مردم تهران و خوزستان می‌ریزد. در پایان باید گفت حل این مشکل نیازمند برنامه‌های درازمدتی است که امید است در دولت تدبیر و امید با درایت پیش رود و به سرانجام برسد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.