باربران چینی در جاده‌های ایرانی

جام جم آنلاین: ماه گذشته، آمار نهایی تعداد خودرو‌های تولیدشده در کشور طی سال ۹۰ اعلام شد. این آمار در بخش وانت‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ظرفیت‌های بالای این بخش را بیش از پیش نمایان می‌کند.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی انجمن خودروسازان ایران، سال گذشته در کشور حدود ۱۹۰ هزار وانت به تولید رسید. این رقم تنها ۱۱ درصد آمار کل خودرو‌های تولیدی در کشور طی سال گذشته (۵۲۹/۶۴۱/۱ دستگاه) را شامل می‌شود که در مقایسه با سال ۸۹ با کاهش ۶/۵ درصدی مواجه شده است. سهم ایران‌خودرو با پیکان‌وانت از این آمار چیزی حدود ۶۰ درصد یا ۱۱۳ هزار دستگاه است و مکمل آن یعنی زامیاد نیز با وانت نیسان (زامیاد ۲۴) ۲۸ درصد آمار کل را در اختیار دارد. گروه بهمن نیز با عرضه ۲ وانت کاپرا و مزدا B2000 و فروش ۱۹ هزار دستگاهی (۱۰ درصد کل) در رتبه سوم بزرگ‌ترین وانت‌سازان کشور قرار دارد. ۲درصد باقیمانده نیز بین پارس‌خودرو، مرتب‌خودرو و خودروسازی دیار تقسیم شده است.

با یک محاسبه سرانگشتی درمی‌یابیم حدود ۹۸ درصد وانت‌های تولیدشده در کشور شامل وانت پیکان، وانت نیسان ( زامیاد ۲۴) و وانت مزدا B2000 می‌شود که همگی مدت زیادی است بر بازار وانت ایران حکومت می‌کنند. استفاده از وانت در کشور‌های مختلف معمولا می‌تواند دلایل خاصی داشته باشد. در آمریکا جامعه کشاورز، بزرگ‌ترین خریداران وانت هستند و در برخی کشور‌ها نیز حمل و نقل درونشهری بر عهده وانت‌ها قرار می‌گیرد. در ایران هر دوی این مسائل را با یکدیگر ادغام کنید تا جامعه استفاده‌کننده از وانت برایتان مشخص شود. حال اگر ۹۸ درصد کل تولیدات از این بازه پرمصرف حذف شود چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد بعد از حدود ۳۰ سال تسلط این محصولات بر بازار کشورمان برخی شرکت‌ها به فکر افتاده‌اند تا غول‌های میدان را شکست دهند و بتوانند به سهم‌های بزرگ این نوع از خودرو‌ها در بازار دست پیدا کنند. برای این کار یافتن جایگزینی مناسب بسیار دشوار است، اما ۲ شرکت خصوصی تلاششان را در این راه به کار بسته‌اند و در نهایت به وانت‌های عجیبی از بازار چین رسیده‌اند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

شرکت خودروسازی ژجیانگ گونو چین فعالیتش را سال ۲۰۰۳ در زمینه خودرو‌های تجاری و شاسی‌بلند آغاز کرد و تنها در عرض ۳ سال به عنوان اولین برند چینی در سال ۲۰۰۶ موفق شد به بازار کشور‌های اروپایی راه پیدا کند. این شرکت همچنین به عنوان اولین خودروساز چینی موفق شده است در یکی از مسابقات فدراسیون اتومبیلرانی جهان عنوان ‌ هشتم را کسب کند. ( افتخاری که هنوز هیچ خودروساز ایرانی کسب نکرده است). از تاریخچه این شرکت که بگذریم به این خبر می‌رسیم که مدتی قبل با عنوان Gonow بازار وانت‌بار‌های کشور را شوکه کرد، روی خروجی بسیاری از رسانه‌های حوزه خودرو رفت. هر چند گونو نام یک محصول نیست و عنوان این شرکت است، اما در سبد محصولات این شرکت چینی ـ که زیرمجموعه خودروسازی GAC چین است ‌ـ می‌توان ۳ وانت‌بار را یافت. این وانت‌بار‌ها با نام‌های تروی، آلتر، نیو فان (در کلاس لوکس) شناخته می‌شوند که ۲ وانت اول به صورت تک‌محوره و ۲ محوره و همچنین با پیشرانه‌های ۱۲۵ اسب بخاری میتسوبیشی و همچنین ۱۰۰ اسب بخاری ایسوزو به مشتریان عرضه می‌شود و نیوفان نیز به عنوان وانت لوکس گونو از پیشرانه ۸۸ اسب بخاری بهره می‌برد. ایران‌خودرو زمانی روی نسخه تک‌کابین وانت‌بار‌های گونو دست گذاشته بود و حتی استاندارد‌های لازم را کسب کرده بود، اما این پروژه به سرانجام نرسید. ایران‌خودرو قرار بود این محصول را با پیشرانه ۲/۲ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری ایسوزو روانه بازار کند. این وانت قرار است با مشخصات اعلام‌شده توسط یک شرکت خصوصی به بازار ایران عرضه شود که تا اینجای کار فقط می‌دانیم در استان خراسان قرار خواهد داشت.

سیباموتور و یک وانت نحیف

سیباموتور به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی بهمن هم‌اکنون زیر سایه اولین خودروساز کشور چین یعنی FAW فعالیت می‌کند و تاکنون وعده عرضه ون و کشنده این کمپانی در ایران را داده است. سومین محصول احتمالی سیباموتور یک وانت کوچک و عجیب است که بنا به گفته مسوولان سیباموتور، ظرفیت بار ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم را داراست. وانت مذکور با کد CA1020v از جمله تولیدات کمپانی FAW در زمره خودرو‌های کوچک شهری است.

این وانت کوچک۲/۴ متر طول دارد و عرض آن تنها ۵/۱ متر است. طراحی چنین خودرو‌های باریکی تخصص چینی‌هاست، چرا که آن را مناسب مسیر‌های درونشهری می‌دانند غافل از این‌که پایداری وانت کوچکشان تا حد بسیار زیادی با توجه به فاصله کم بین لاستیک‌ها کاهش پیدا می‌کند. این وانت کوچک آنچنان هم ضعیف نیست و به یک پیشرانه ۸ سوپاپ ۱/۱ لیتری با حداکثر توان ۵۳ اسب بخار تجهیز شده است. هیچ اطلاعاتی از قیمت این محصول در ایران موجود نیست، اما احتمال داده می‌شود با قیمتی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد تا شاید جای وانت‌پیکان را پر کند.

وانت‌بارهای چینی در ایران

 

 

 

 

 

 

سیباموتور به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی بهمن هم‌اکنون زیر سایه اولین خودروساز کشور چین یعنی FAW فعالیت می‌کند و تاکنون وعده عرضه ون و کشنده این کمپانی در ایران را داده است.

 

 

 

 

 

ایران‌خودرو زمانی روی نسخه تک‌کابین وانت‌بار‌های گونو دست گذاشته بود و حتی استاندارد‌های لازم برای تولید این محصول در بازار را کسب کرده بود، اما این پروژه به سرانجام نرسید.

امیرحسین برخورداری / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.