بارداری زیر ۱۸ سالگی برای مادر مرگ آفرین است

بارداری زیر ۱۸ سالگی برای مادر مرگ آفرین است

[پنج شنبه ۲۹ تیر ساعت ۱۳:۰۶]

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بارداری در فاصله سنی ۱۵ تا ۱۹ سال احتمال مرگ مادر را دو برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهمیت حمایت ویژه از جمعیت بانوان در جامعه،‌ اظهار کرد: مراقبتهای پس از زایمان و خدمات بهداشتی درمانی ویژه زنان، پیشگیری و درمان مناسب ناباروری، پیشگیری از سقط جنین و درمان عواقب سقط، تشخیص زودرس، پیشگیری و درمان سرطان سینه و دیگر مشکلات باروری بخشی از خدمات بهداشتی باروری است که به زنان ارائه می‌شود.
دکتر شهرام رفیع تصریح کرد: آموزشهای مرتبط با روابط صحیح زناشویی حلقه مفقوده‌ای بود که در ارائه خدمات بهداشتی به جامعه احساس می‌شد و با توجه به اینکه خانواده دارای اهمیت بسیار زیادی است، لازم است  آموزش‌های پیش از ازدواج و همچنین روابط صحیح زناشویی و مهارت‌های فرزندپروری در مجموعه خانواده تقویت شوند و آموزش‌هایی در این زمینه ارائه شود. ارائه آموزش‌های صحیح به خانواده‌ها از جمله مواردی است که سیر صعودی طلاق در کشور را کنترل می‌کند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: در بحث تنظیم خانواده تعداد جمعیت، موضوع اصلی نیست، بلکه مساله مهم این است که این جمعیت باید سالم باشد و از سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه خانواده سالم تنها به معنی برخورداری از سلامت جسمی نیست، ادامه داد: جمعیت یک فاکتور مهم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است؛ البته جمعیتی که سالم باشد حایز اهمیت و ارزشمند است.
رفیع گفت: سلامت باروری به شرایطی گفته می‌شود که فرایند باروری در یک وضعیت مناسب فیزیکی، ذهنی، روانی و اجتماعی انجام شود و صرفاً به معنای نداشتن اختلال در باروری نیست. بارداری‌های در سن کمتر از ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال از بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شوند و ممکن است با عوارض جسمی همراه باشند، بنابراین باید از وقوع بارداری در این سن جلوگیری شود. همچنین بارداری‌های مکرر با فاصله کمتر از سه سال و همچنین بارداری، بیش از چهار مورد نیز پرخطر است.
وی افزود: علاوه بر پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته، مشکل دیگری که در دنیا شایع شده و نمی‌توان آن را انکار کرد، بحث سقط‌ جنین است. در این زمینه باید با جدیت تلاش شود و با ارائه آموزش‌های کافی به مادران و متخصصان، از سقط‌های غیرقانونی جلوگیری کرد. برای تحقق این موضوع لازم است شرایطی فراهم شود که مادر، خود زمان بارداری را تعیین کند. در این شرایط میزان سقط جنین به دلیل بارداری‌های ناخواسته نیز کاهش می‌یابد.
رفیع با اشاره به خطرات بارداری در سن کمتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۳۵ سال، خاطرنشان کرد: بارداری در سن کمتر از ۱۸ سال حتی ممکن است موجب مرگ مادر شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بارداری در فاصله سنی ۱۵ تا ۱۹ سال احتمال مرگ مادر را دو برابر افزایش می‌دهد؛ همچنین احتمال مرگ مادر در شرایط بارداری در سن ۱۵ سالگی پنج برابر افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل ضرورت دسترسی به روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری احساس می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ میلیون زن در دنیا به هیچ‌گونه وسایل پیشگیری از بارداری دسترسی ندارند در حقیقت اگر شرایط و امکانات برای این زنان فراهم شود از ۵۲ میلیون بارداری ناخواسته، ۲۲ میلیون سقط القایی و ۵۳ هزار مورد مرگ مادر، ۸۹ هزار مرگ مادر به دلایل دیگر دیگر و یتیم شدن ۵۰۵ هزار کودک پیشگیری می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پوشش تنظیم خانواده در کشور در سال ۷۲ حدود ۴۳ درصد و در سال ۸۷ حدود ۷۰ درصد بوده است. با توجه به اینکه پوشش تنظیم خانواده در خوزستان ۷۴ درصد است، ولی میزان رشد جمعیت به نسبت بالاست و این میزان ۱٫۹۳ گزارش شده است، به همین دلیل لازم است در زمینه موثر بودن یا نبودن پوشش تنظیم خانواده در استان ارزیابی‌هایی انجام شود.


خبرگزاری مهر RSS Feed

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سمانه:

    سلام.پس چرا قدیمی ها با اینکه سنشون کم بود اما ده تا بچه میاوردن و خودشون و بچه سالم بودن.چرا حضرت زهرا تو سن نه سالگی بجه به دنیا اورد و سالم بود..من الان هفده سال و شش ماهمه یعنی باید تا شش ماه دیگه صبر کنم تا بشه هجده سالم و بعد اقدام کنم?یعنی شش ماه انقدر تاثیر داره.خب شاید من تا چند ناه حامله نشدم.بعد چیکار کنم.لطفا به ایمیلم ج بدید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.