بازنگری در بعضی از گرایش های علوم جغرافیایی صورت گرفته است

۲۸ آبان ،

بازنگری در بعضی از گرایش های علوم جغرافیایی در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی شکل گرفته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران ؛حافظ نیا سرپرست کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیایی امروز طی سخنرانی در نشست خبری تحول و ارتقا محتوای برنامه درس و آموزش رشته های دانشگاهی که در سالن همایش های وزارت علوم تشکیل شده گفت: این کمیته از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز و در این مدت ۵ ساله برنامه درسی رشته های علوم جغرافیایی را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: در گام اول ما اقدام به بازنگری برنامه های قدیمی علوم جغرافیایی و در گام بعدی تعدادی رشته تازه در مقاطع مختلف تاسیس شد.

حافظ نیا تصریح کرد: علوم جغرافیای بخشی از معرفتی انسان را پوشش می دهد و جغرافیا در سطح زمین کار می کند.همچون رشته های زمین شناسی، گیاه شناسی، بنابراین این سیستم طبیعی و انسانی با هم ارتباط دارند.

حافظ نیا اظهار داشت: در سال ۱۳۷۶ کمیته برنامه ریزی یک اصولی در روند برنامه ریزی آموزشی اعم از اصول هویت گرایی، اصل کاربردی بودن، اصل انعطاف پذیری و اصل تجری سازی را قرار داده و لازم بود برای تدوین و بازنگری مبادل برای تولید داده تعریف شود.

وی افزود: در تدوین برنامه ریزی اولین سند چشم انداز و فعالیت های آن شکل گرفت.

 رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات از جمله رشته های تازه التاسیس در رشته جغرافیا است

حافظ نیا در ادامه گفت: سومین نقشه جامع علمی کشور هم این کمیته را موظف به تحول و بازنگری کرده است و سیاست های وزارت علوم تاکید بسیاری در بازنگری داشته است.

وی افزود: در مقطع کارشناسی ۱۲ رشته مستقل درعلوم جغرافیایی وجود دارد که او در مقطع ارشد ۱۵ رشته شامل بعضی از رشته های بازنگری شده و بعضی رشته های تازه التاسیس شکل گرفته که این رشته های بازنگری شده عبارتند از جغرافیای سیاسی، جغرافیایی برنامه ریزی شهری، روستای و برنامه ریزی گردشگری و جغرافیایی نظامی از جمله این رشته های به شمار می آیند.

وی اظهار داشت: در مقطع دکتری بازنگری جغرافیای سیاسی، جغرافیای برنامه ریزی روستایی، جغرافیای آب و هوا شناسی، جغرافیای ژئو مورفولوژی و جغرافیای برنامه ریزی شهری مورد بازنگری قرار گرفته و رشته های سنجش از دور و سیستم اطلاعات از دور جز در رشته های تازه التاسیس می باشند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.