بازنگری ۱۴ هزار سرفصل درسی تا ۳ سال آینده

۱۴اردیبهشت،

IMG_0008_jpg.jpg

دبیر شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب حدود ۶۰۰۰ سرفصل تازه و بازنگری دروس در طی دو سال قبل در شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سعید قدیمی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این بازنگری‌ها در بیش از ۲۰۰ رشته در مقاطع مختلف انجام شده است، اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار سرفصل نیز برای سه سال آینده برنامه پنجم توسعه باقی مانده است که باید انجام شود.

وی با اشاره به رشد نزولی جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور، گفت: این اتفاق تاثیر مستقیم بر سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی گذاشت به شکلی که تا سال ۸۹ همواره تعداد تقاضا بیش از صندلی‌های دانشگاه بوده است، اما از سال ۸۹ تا به حال این دغدغه برای اولین بار رفع شد و صندلی‌های خالی دانشگاه در ۸۵ درصد موارد بیشتر از تقاضا شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی سیاست گسترش کمی جای خود را به ارتقای کیفی می‌دهد و بر همین اساس کمیته‌هایی ناظر به نیازها و اولویت‌های کشور بر اساس اسناد بالادستی برای بازنگری علوم شکل گرفت که تا کنون بیش از ۸۵ کمیته تخصصی در آموزش عالی در این زمینه تشکیل شده است.

قدیمی با بیان اینکه این کمیته‌ها دو وظیفه مهم و اساسی دارند، تصریح کرد: بحث اول این است که وضع موجود حوزه تخصصی خودشان را شناسایی کنند و تعداد دانشجو، مقاطع، پراکندگی در کشور و نیازسنجی رشته‌های مرتبط را مشخص کنند، همچنین تمام این کمیته‌ها موظف شدند که برنامه پنج‌ساله تهیه کنند.

وی در پایان افزود: در علوم دریایی با توجه به نیازهایی که در کشور داریم کمتر به این موضوع توجه شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.