بازگشایی مدارس در خیلی از کشورها آغاز شده است/ واکسیناسیون کودکان همچون بزرگسالان در اولویت است

مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا واکسیناسیون کودکان امنیتی برای بازگشت به مدارس را ایجاد خواهد کرد، گفت: بازگشایی مدارس در خیلی از کشورها آغاز شده است و آموزش از اولویت های مهم سازمان به شمار می رود گرچه باید از این موضوع نیز اطمینان حاصل کرد که سلامت دانش آموزان به خطر نیفتد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد المنداری در یک نشست خبری که به صورت مجازی با حضور مدیر اورژانس منطقه ای WHO/EMRO و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان جهانی بهداشت از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشورهای مدیترانه شرقی (EMRO)راضی است؟ نیز گفت: از آنجایی که بنده مشاهده کردم سازمان جهانی بهداشت از کشورهای جهان خواسته که روند واکسیناسیون را افزایش دهند هرچند که کمی تاخیر در روند کار وجود دارد. خوشبختانه کشورهای مدیترانه شرقی ۲۴۵ میلیون دز واکسن در اختیار داشتند و ۵ میلیون ز هم داده شده گرچه ما به مقدار زیادی نیاز داریم اما با این حال این میزان هم نسبت به ماه های گذشته پیشرفت رو به رشدی داشته و این پیشرفت تا ماه جاری امسال (سپتامبر) ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال قابل اطمینان بودن واکسن ها گفت: سازمان جهانی بهداشت با در نظر گرفتن شواهد و مدارک و انجام آزمایش های متعدد، این اطمینان را به مردم می دهد که تمامی واکسن هایی که از جانب کشورهای مختلف عرضه می شود قابل اطمینان بوده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. البته در بعضی مواقع دیده می شود که برخی واکسن ها هنوز از جانب سازمان جهانی بهداشت تاییدیه نگرفته اند اما باید در نظر داشت از جانب مقامات صلاحیتدار در برخی مناطق تایید شده اند و ما هم به آن ارزش و احترام قائل هستیم. در این میان برخی کشورها،  واکسن ساخته شده کشورهایی که توسط سازمان جهانی بهداشت تایید نشده اند را قبول ندارند و این موضوع کاملا اختیاری و به خود کشورها بستگی دارد و ما هیچ گونه مسئولیتی نسبت به این تصمیم ها نداریم.

وی افزود: در حال حاضر درکشور ایران، مردم واکسن های سینوفارم، آسترازینکا و سینووکس را که از طرف سازمان جهانی بهداشت تایید شده اند، دریافت می کنند. البته واکسن های ایرانی نیز با مجوز سازمان غذا و دارو در ایران تزریق می شود .

به گفته مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، دریافت واکسن راهی موثر برای افزایش سیستم ایمنی بدن است و اگر افراد  واکسینه نشوند، مستعد این بیماری هستند.

المنداری در پاسخ به این سوال که آیا واکسیناسیون کودکان امنیتی برای بازگشت به مدارس را ایجاد خواهد کرد، گفت: خیلی از کشورها بازگشایی مدارس را آغاز کرده اند ، آموزش از اولویت های مهم ما به شمار می رود گرچه باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که سلامت آن ها به خطر نیفتد و این کشورها هستند که متناسب با وضعیت فعلی خود باید تصمیم نهایی را بگیرند.

مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت این را هم گفت : در حال حاضر برنامه واکسیناسیون کودکان همچون بزرگسالان در اولویت است و متناسب با نیاز و شرایط کودکان، هر کشور تصمیم مناسبی برای واکسن کودکان اتخاذ خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش واکسیناسیون در مقابله با کرونا گفت: اگرچه در برخی کشورها شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم اما به طور کلی به ثبات قابل قبولی در سطح جهانی رسیده ایم و مجدد به لزوم واکسیناسیون که یکی از سلاح های پرقدرت در مبارزه با کرونا می باشد، تاکید می کنم.

المنداری همچنین با بیان اینکه باید از کشورهایی که درتهیه واکسن دچار مشکل هستند حمایت کنیم خاطرنشان کرد: همه افرادی که دچار درگیری های متفاوتی در کشورهایشان شده اند اعم از پناهنده ها و … همگی انسان هستند و باید حمایت شوند. کشورهای میزبان نیز باید اطمینان حاصل کنند که این افراد فراموش نشوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.