بازگشت دلالان به بازار ارز!

بینا- نوسانات ارزی در چند هفته اخیر سبب شد نرخ دلار و سایر ارزها بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته و برخی با استفاده از این نوسان بازار به سودهای کلانی دست یابند. درهفته‌های اخیر، که سرعت افزایش نرخ ارز افزایش یافت، سفته‌بازان شهامت بیشتری یافتند و تقاضای فزاینده، نرخ ارز را به مرزهای ناشناخته‌ای رساند.

براساس گزارش فردا، در همین راستا دادستان کل کشوردر نشست خبری خود ، از برخورد بدون اغماض با همه اخلالگران در زمینه ارز خبر داد و گفت: در این زمینه قانون داریم و یکی از بندهای قانون اخلالگران به موضوع ارز و نظام پولی کشور بر می‌گردد و مجازات آن در صورت اثبات به خاطر ضربه زدن به نظام اقتصادی با عنوان فساد فی‌الارض اعدام است در غیر این صورت فرد مجرم به حبس بیش از ۵ سال محکوم می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه تا امروز بیش از ۳۰ نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند، افزود: ممکن است تا این لحظه که من در جمع شما هستم تعداد آنها از ۴۰ نفر هم گذشته باشد.

از سوی دیگر مسئولین دولتی نیز در این مدت خبر از پایین آمدن قیمت ارز و همچنین ساماندهی بازار را با فعالیتهای مرکز مبادلات ارزی می دادند. در حالی که راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و تامین کردن بخشی از نیاز متقاضیان ارز در بازار، همچنین جدیت قوه قضاییه برای برخورد با اخلالگران نوید کاهش نرخ ارز و کوتاه شد دست دلالان از بازار را می داد اما برخی از خبرها حکایت از بازگشت دوباره دلالان به بازار را دارد. گویی دلالان که سودای سودهای کلان را در سر می پرورانند هنوز دست از فعالیت نکشیده اند.

میدان فردوسی، خیابان منوچهری و چهارراه استانبول که همیشه محل تجمع دلارفروشان بود که با حضور پلیس و دستگیری تعدادی از آنها، دیگر از حضورشان خالی شده است و صرافان نیز از خرید و فروش ارز خودداری می کنند، اما ظاهرا دلالانی که کارشان خرید و فروش غیرقانونی ارز است از این کار دست نمی کشند.

در همین زمینه برخی رسانه های خبر دادند که این عده حدود ساعت ۹ شب در همان مکان های قبلی تجمع می کنند و به کار خود ادامه می دهند و خریداران ارز نیز با حضور در این مکان به معامله می پردازند. دلالان که پیش از این مقدار قابل توجهی ارز در دست داشتند، این شبها بدون همراه داشتن آن معامله می کنند و برخی عتیقه فروشی های خیابان منوچهری را محل نگهداری ارزهای خود قرار داده اند.

این عده با همراه داشتن دستگاه‌های کارت خوان مجهز به سیم کارت به خرید و فروش در این منطقه مشغولند و با فراغ بال در حال تعیین قیمت برای ارز هستند! و ظاهرا محدودیتی برای تامین نوع ارز و مقدار آن هم اعلام نمی کنند و می گویند هر نوع ارز به هر میزان قابل تامین است.

این مسئله نشان می دهد که بازار ارز هنوز متولی واقعی خود را نشناخته است. گو اینکه در همین نابسامانی های اخیر هر یک از وزارتخانه های مربوطه و یا بانک مرکزی تقصیر را بر گردن دیگری می انداختند و تنها به فکر دور نگه داشتن خود از هجمه ها بودند. دلالان نیز از بی برنامه گی مسئولین نهایت استفاده را در جهت آشفته کردن بازار و بردن سودهای کلان کردند. سوداگران ارزی قطعا با برخوردهای مقطعی کنار نخواهند رفت هرچند وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی در این زمینه تلاشهای خوبی انجام داده اند اما مسئولان دولتی نیز باید به فکر درمان ریشه ای تلاطم های بازار ارز باشند. متولی بازار در کشور نهادهای دولتی هستند نه نهادهای امنیتی،بنابراین این توقع که صرفا نیروهای امنیتی باید به بازار سامان دهند قطعا توقعی نابجا است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.