بازگشت ماموتها به حیات قوت گرفت+(عکس)

بینا- یک تیم بین‌المللی به سرپرستی محققان روس، موفق به کشف بقایای نسبتا سالم یک ماموت شده‌اند که امیدها را برای یافتن سلول‌های زنده و شبیه سازی این حیوان ماقبل تاریخ افزایش داده است.
به گزارش ایسنا، در پروژه اکتشاف Yana2012‌ در منطقه یاکوتیا در ساحل همجوار قطب شمال، محققانی از کشورهای آمریکا، کانادا، کره جنوبی، ‌سوئد و انگلیس با دانشمندان روس همکاری داشته اند.
محققان در این پروژه موفق به کشف بقایای نسبتا سالم یک ماموت شامل خز و مغز استخوان با هسته سلول کامل در عمق پنج تا شش متری لایه پرمافراست سیبری شده اند که می تواند حاوی مواد لازم برای شبیه سازی این گونه منقرض شده باشد.
به گفته پروفسور «سیمون گریگوریف» از محققان دانشگاه فدرال «نورث ایست» و سرپرست تیم تحقیقاتی، برای شبیه سازی ماموت به سلول‌های زنده نیاز است که امکان تکثیر به هزاران سلول جدید را فراهم می‌کند و سلول‌ها برای زنده ماندن به دمای ثابت منفی چهار تا منفی ۲۰ درجه نیاز دارند.
درحالیکه برخی رسانه ها از کشف سلول‌های زنده خبر داده‌اند،‌ پروفسور «گریگوریف» تأکید می‌کند: تاکنون موفق به کشف سلول‌های زنده در این بقایا نشده‌ایم و ترجمه اشتباه لغت «دست نخورده» (intact)‌ به واژه «زنده» (living) از زبان روسی به انگلیسی باعث بروز این اشتباه شده است.
محققان تاکنون تنها سلول های دست نخورده ای با هسته سلولی کامل کشف کرده اند و پروفسور «هوآنگ وو سوک»، محقق برجسته کره جنوبی بزودی کار بررسی زنده بودن این سلول ها را آغاز می کند.
در اکتشافات قبلی در این منطقه بقایای یک بچه ماموت ماده به نام Yuka‌ با قدمت ۴۰ هزار ساله و در سال ۲۰۰۷ نیز لاشه نسبتا سالم بچه ماموت دیگری به نام Lyuba‌ کشف شدند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.