باشگاه کتابخوانان شهر تاسیس می شود

جام جم آنلاین: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بر لزوم استمرار فعالیت های فرهنگی برای تاثیرگذاری بیشتر آن تاکید کرد و از تأسیس باشگاه کتابخوانان شهر در سال جاری خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر خوراکیان درباره سیاست‌های برپایی فرهنگسرای کتاب در فضایی مستقل و در عین حال در دل نمایشگاه کتاب تهران، گفت: در مرحله اول به دنبال این هستیم، محلی که در آن کتاب ارائه می‌شود، تنها فضایی برای ارائه کتاب نباشد بلکه فعالیت‌هایی که به ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک می‌کند نیز در آن صورت گیرد.

وی افزود: هدف دوم این است که بخشی از فعالیت‌هایی که در این فرهنگسرای موقت آغاز می‌شوند، در طول سال ادامه یابند. برای مثال اگر اینجا کارگاه‌های مهارت مطالعه و کتابخوانی برگزار می‌شود، بتوانیم در طول سال نیز این کارگاه‌ها را در کتابخانه‌هایمان برگزار کنیم.

خوراکیان اضافه کرد: تلاش می کنیم تا کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در آینده تنها محلی برای ارائه کتاب نباشند؛ بلکه خود کتابخانه‌ها در افزایش مطالعه و کتابخوانی نقش موثر داشته باشند. با همین هدف نیز باشگاه کتابخوانان شهر را برای سال ۹۱ طراحی کرده‌ایم و مردم می‌توانند با عضویت در این باشگاه، علاوه بر استفاده از امکانات کتابخانه‌ای، در حوزه کتاب مشاوره بگیرند، از نشست‌های تخصصی که در این رابطه برگزار می‌شود مطلع شوند و در آن‌ها شرکت کنند و از آخرین محصولاتی که در این حوزه تولید شده نیز با خبر شوند.

وی اظهارداشت: به طور کلی سیاست ما این است که اگر فعالیت‌های حوزه مطالعه و کتابخوانی را از این جا شروع می‌کنیم، در طول سال آن‌را در مراکز مختلفی که در سطح شهر در اختیارمان است، تداوم ببخشیم.

مطالعه از اولویت‌های سازمان فرهنگی هنری

خوراکیان در پاسخ به این سوال که سازمان چه برنامه‌های تازه‌ای را برای گسترش حوزه کتاب و کتابخوانی در سال ۹۱ در دستور کار دارد، گفت: مسئله مطالعه و کتابخوانی یکی از اولویت‌های اصلی سازمان در سال ۹۱ است لذا برنامه‌های متعددی در این زمینه داریم. در این حوزه یک دبیرخانه تخصصی ایجاد کرده و سعی کرده‌ایم مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در حوزه کتاب و کتابخوانی به یکدیگر پیوند بزنیم که هر یک مکمل دیگری باشد و در مجموع بتوانیم از برآیند همه این برنامه‌ها انتظار ایفای نقشی موثر در افزایش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی داشته باشیم.

توجه به بخش کودکان در کتابخانه‌ها

وی با اشاره به برخی از این فعالیت‌ها، افزود: برای مثال کتاب اتوبوس، کتاب مترو، محصولاتمان در نشر شهر و همچنین مسابقاتی که تحت عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» برگزار می‌کنیم، هر یک در حوزه خاص خود این هدف را یاری می‌کنند. همچنین قصد داریم به بخش کودکان در کتابخانه‌ها در سال ۹۱ توجهی جدی داشته باشیم. چنان‌چه در این فرهنگسرا نیز کودکان جایگاهی ویژه دارند.

تشکیل کانون مادران قصه‌گو در سال ۹۱

خوراکیان اظهارداشت: همچنین از طریق تمرکز بر قصه در درون خانه‌ها، جشنواره مادران قصه‌گو را در سال گذشته برپا کردیم. در سال ۹۱ نیز دومین دوره این جشنواره را برگزار خواهیم کرد و بخش ویژه «لالایی» نیز امسال به آن افزوده خواهد شد. ضمن این‌که به برکت این جشنواره، امسال کانون مادران قصه‌گو نیز در حال تشکیل شدن است.


رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان در حوزه کتاب سال ۹۱، اعتباری است که برای اعضای کتابخانه‌ها در نظر گرفته‌ایم. این اعتبار زمانی صرف می‌شود که یکی از اعضا کتابی را از ما می‌خواهد که در کتابخانه‌هایمان موجود نیست. در چنین شرایطی این عضو می‌تواند با مراجعه به بانک اطلاعات ناشران که در اختیار وی می‌گذاریم، کتاب مورد نظر را بیابد و حتی با اعتبار ما، آن‌را بخرد و پس از یک ماه مطالعه، کتاب مورد نظر را به کتابخانه بازگرداند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.