باغ کتاب امسال به بار می‌نشیند

جام جم آنلاین: گشایش باغ کتاب در سال جاری و تشریح فعالیت‌های آن، خبری بود که روز گذشته علی‌اکبر اشعری مدیر این پروژه با حضور در سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد. طرحی که گفته می‌شود تحقق آن آرزوی ۲۱ ساله رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ما، علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب که پیش از این ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی را برعهده داشت در این نشست، گفت: رهبر انقلاب در بازدیدشان در سال ۷۲ از نمایشگاه کتاب اظهار امیدواری کرده بودند که این امکان برای دسترسی علاقه‌مندان کتاب در طول سال فراهم باشد. این آرزو کم‌کم در حال محقق شدن است و طی ماه‌های آینده مردم تهران شاهد افتتاح باغ کتاب خواهند بود.

وی افزود: باغ کتاب در قلب تهران میان تپه‌های عباس‌آباد در غرب کتابخانه ملی، جنب فرهنگستان‌ها و کنار باغ موزه دفاع مقدس و باغ هنر در زمینی به مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع افتتاح خواهد شد.

عرضه کتاب به صورت موضوعی

به گفته اشعری باغ کتاب تنها مکانی برای عرضه کتاب نیست، بلکه جایی است که بسیاری از کتاب‌ها به صورت مجازی هم عرضه می‌شوند. فعالیت در باغ کتاب به صورت موضوعی است نه فعالیت غرفه ناشری. وقتی علاقه‌مندی به باغ کتاب مراجعه کند در حوزه تخصصی خود همه منابع را یکجا خواهد دید.

او می‌گوید مشکلی که در نمایشگاه کتاب تهران داریم این است که مخاطب برای رسیدن به منابع مورد نظرش باید کل نمایشگاه را دور بزند اما در باغ کتاب منابع را به ۱۶ بخش تقسیم کرده‌ایم حتی منابع میان رشته‌ای هم انتخاب شده است.

بنا به گفته‌های مدیر پروژه باغ کتاب در این مکان فروشنده‌ای وجود ندارد و مردم خود کتاب‌ها را از قفسه‌ها برمی‌دارند و آنها را در لمکده‌هایی که در باغ کتاب در نظر گرفته شده مطالعه می‌کنند البته افراد متخصصی در محل‌های مورد نظر گماشته می‌شوند تا مراجعان را راهنمایی و یاری کنند.

اشعری از ایجاد جلسات فرهنگی برای اساتید، دانشجویان و صاحب قلمان در باغ کتاب خبر داد و افزود: به این منظور میزهایی با نامگذاری ایرانی مانند میز فردوسی، میز حافظ و… طراحی شده است که دوستان علاقه‌مند می‌توانند جلسات فرهنگی‌شان را در این میزها برگزار کنند.

باغ کتاب شش سالن همایش مدرن دارد بعلاوه نمایشگاه‌های کتاب موضوعی مختلف هم در باغ کتاب اجرا خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه‌های باغ کتاب این است که با تک‌تک ناشران داخلی قراردادهایی امضا شود تا محتوا یا بخشی از محتوای کتاب‌هایشان برای مخاطبان خارجی قابل فروش باشد که با یک ساز و کار بانکی سهم ناشر و سهم باغ کتاب هم تامین شود.

باغ کتاب مانند نمایشگاه کتاب تهران، فقط کتاب‌های چند سال قبل از برپایی نمایشگاه را عرضه نخواهد کرد. در باغ کتاب، کتاب‌های ماندگار هم عرضه می‌شود. قرار است تسهیلات خاصی برای تردد مراجعه‌کنندگان به باغ کتاب در نظر گرفته شود.

اشعری گفت: شهرداری تهران در شرق باغ کتاب یک پارکینگ با ظرفیت شش هزار خودرو احداث خواهد کرد. بنابراین شهروندان می‌توانند هم با خودروی خود به باغ کتاب بیایند و هم از ایستگاه مترو استفاده کنند و هم سوار اتوبوس‌های شرکت واحد شوند.

امکانات بخش کودکان در باغ کتاب

مصطفی رحماندوست نویسنده کودک و نوجوان دیگر سخنران این نشست در سرای اهل قلم، درباره اتفاقات حوزه کودکان و نوجوانان باغ کتاب به ایراد سخن پرداخت و گفت: برای بچه‌ها باید فرصت دیدن، لمس یا دور انداختن کتاب را ایجاد کنیم و در ‌آنها علاقه‌مندی و دوستی با کتاب ایجاد شود. این مسائل در بخش کودک و نوجوان باغ کتاب رخ خواهد داد.

به گفته رحماندوست، در جزایر مختلفی که برای تفریح بچه‌ها در باغ کتاب در نظر گرفته خواهد شد قهوه‌خانه‌های کودکانه یا دم‌نوشخانه هم قرار دارد تا وقتی بچه‌ها فارغ از نظارت مستقیم پدر و مادر کتاب‌ها را می‌بینند و خسته می‌شوند به این بخش‌ها بروند و یک نوشیدنی بنوشند و دوباره به بخش کتاب‌ها برگردند، کتاب‌ها را ببینند و تصمیم بگیرند که آنها را بخرند یا نه.

رحماندوست تاکید کرد: در بخش کودکان باغ کتاب اصل بر بازی گذاشته شده است. به همین دلیل بخش کودک و نوجوان باغ کتاب سعی دارد کاری کند که کتاب یکی از اسباب‌‌بازی‌های کودکان شود.

رحماندوست در پایان صحبت هایش یک خبر جالب هم داد، خبر این است: کسانی که قصد فروش و یا خرید کتاب ‌های دست دوم دارند نیز می‌توانند جمعه‌ها به جمعه بازار باغ کتاب مراجعه کنند و شاید همین یک مورد کافی باشد باغ کتاب به کتاب پاتوق پرطرفدار فرهنگی تبدیل شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.