بالاخره ارزانی در راه است یا گرانی؟

جوان آنلاین:
کدام کالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده که بخواهیم نرخ دلار، ‌هزار تا‌هزار و ۵۰ تومان باشد.» این آخرین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز است.

اظهار نظری که تلویحا به گرانی هایی اخیر صحه می گذارد .گرانی هایی که دولتی ها می گویند ارزان شده اما رئیس بانک مرکزی می گوید ۵ سال است که هیچ قیمتی پایین نیامده است!

همین چند روز پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح آخرین وضعیت بازار اعلام کرد، بسیاری از قیمت‌ها به حالت قبل باز گشته است ؛ یعنی به روزهای قبل از گرانیهای اخیر.

حالا اما رئیس بانک مرکزی که خود یکی از مراجع اعلام قیمت کالاهای اساسی است ، در سخنانی تایید می کند که ۵ سال است هیچ افزایش قیمتی به کاهش بدل نشده است تا به این وسیله نوسانات دائمی بازار ارز را توجیه کند و در آخر معلوم نشود بالاخره چیزی ارزان شده یا خیر؟

«محمود بهمنی»همچنین تاکید کرد: نباید این انتظار را داشته باشیم که نرخ دلار پایین بماند، در حالی که قیمت نفت حدود ۲۰‌درصد افزایش یافته و از حدود ۹۸ دلار به ۱۲۰دلار رسیده است.

به گفته او افزایش قیمت نفت، سبب شده تا ۵/۱درصد تولید ناخالص داخلی در دنیا کاهش یابد. بهمنی با بیان آن که، زمانی که قیمت نفت رشد می‌یابد چگونه باید انتظار داشت که قیمت تولیدات صنعتی در دنیا کاهش یابد، اظهار داشت: تورم خارجی، هدفمند کردن یارانه‌ها و تورم داخلی نیز در تعیین قیمت‌ها تاثیرگذار است.

وی با طرح این پرسش که باید در نظر گرفت، هدفمند کردن یارانه‌ها در یک یا چند مرحله اجرا می‌شود؟ با اشاره به واردات ۶۰۰ تن طلا در چند سال گذشته به کشور، افزود: با تمهیدات انجام شده در مدت کوتاهی توانستیم ۵۷‌هزار‌میلیارد ریال نقدینگی را جمع‌آوری کنیم، البته بانک مرکزی با ارایه ابزارها از ضرر ثبت‌نام‌کنندگان جلوگیری کرد.

بهمنی ادامه داد: اگر ۹‌میلیون و ۶۰۰‌هزار سکه توسط بانک مرکزی ثبت‌نام و بخشی از آن وارد بازار نمی‌شد، انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شد و البته مسایل جهانی نیز به کاهش قیمت‌ها کمک کرد تا از پس تصمیمات اقتصاد بر بیاییم.

اما این پایان ماجرای تناقضات دولتی ها نبود چرا که وزیر اقتصاد کاملا نظری مخالف با رئیس بانک مرکزی در خصوص گرانی ها و بازار ارز دارد.

«شمس‌الدین حسینی» وزیر امور اقتصاد و دارایی، تاثیر نتایج مذاکرات بغداد بر بازار به‌خصوص بازار ارز را تکذیب کرد و گفت: ثبات در بازار ارز داخلی از سال گذشته تاکنون مسجل شده است!

به گفته حسینی بازار ارز از سال گذشته با اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت روند با ثباتی داشته و تاکنون نیز این روند ادامه دارد. وی تاکید کرد: آنچه مسجل است، حمایت دولت از تولید‌کنندگان و فعالیت‌های مولد اقتصادی بوده که از سال گذشته با ارایه ارز مورد نیاز به این‌گونه فعالیت‌ها از هرگونه التهاب در بازار ارز جلوگیری کرده است.

وزیر اقتصاد درخصوص آینده بازار ارز و سکه هم پیش‌بینی کرد: بازار ارز و سکه در حال حاضر با مدیریت شناور کنترل شده و همین روند نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته او تعدیل نرخ ارز و ثبات در این حوزه از اهداف دولت است در نتیجه با اتخاذ تدابیر لازم درخصوص بازار ارز و شناور کردن نرخ ارز از چندگانگی نرخ آن و تکرار وقایع سال گذشته جلو‌گیری خواهد شد.

نکته جالب این سخنان اینجاست که در حالی که وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت بر ثبات یکساله بازار اصرار دارد رییس‌کل بانک مرکزی نه تنها این بی‌ثباتی را تایید می کند بلکه دلایل بی‌ثابتی نرخ ارز را توضیح می دهد!

در این میان افکار عمومی می مانند و سرگردانی درباره اقتصاد امروز کشور و بی اعتمادی که هر روز بیشتر می شود و دولتی ها باید هر چه سریعتر چاره ای برای این آمارهای اقتصادی ضد و نقیض بیاندیشند تا اعتماد که یک اصل مهم در رابطه بین دولت-مردم است، به مردم بازگردد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.