بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخابات شوراها

۱۶خردادماه،

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مرتضی تمدن اظهار کرد: موارد «مجاز» در تبلیغات به این شرح است:

۱-استفاده از امکانات محلی و در اختیار قرار دادن محل‌های مناسبی برای الصاق و یا ارایه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها توسط شهرداری‌ها.

۲-استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه‌ عمومی استفاده می‌کنند با رعایت ضوابط و انعقاد قرار داد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی مثل نشریات وابسته به دولت در تبلیغات انتخاباتی

۳-استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذی‌صلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزد‌ها و طرفداران آنها.

۴-توزیع آثار تبلیغاتی نامزد‌ها از طریق شرکت پست با رعایت چارچوب اساسنامه آن

۵-انتشار اعلام نظر شخصیت‌ها(بدون ذکر عنوان و مسوولیت‌ آنها) مجامع، احزاب و گروهخ‌های مجاز، در تایید نامزد انتخاباتی با ارایه مستند و مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تاید و حمایت از ایشان.

۶-نامزد‌ها می‌توانند در هر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغات انتخابات جهت ساماندهی فعالیت‌های تبلیغاتی خود و طرفدارانشان دایر نمایند.

۷-امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی از شعبه ثبت‌نام و اخذ رای قبل از اخذ رای.

۸-امکان درج درجات و سوابق خدمات و فعالیت‌های نامزد‌ در آثار تبلیغاتی، مستند به مدارک لازم برای ارایه به هیات اجرایی عندالزوم.

۹-استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی و یا جنس دیگر با ابعاد، حداکثر ۷۰*۱۰۰ سانتیمتر.

۱۰-انجام فعالیت‌های تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزد‌های انتخاباتی خارج از قلمرو جغرافیای مسوولی خود.

۱۱-چاپ عکس و پوستر حداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغذی) و جزوه و تراکت و زندگینامه و نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوسترها بلااشکال است.

۱۲-برگزاری برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزد‌های انتخاباتی و طرفدارانشان.

۱۳-استفاده از امکانات محل که بخشداری ها به صورت محل های مناسب اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها معین نموده‌اند.

تمدن هم‌چنین در ادامه عناوین «غیرمجاز» تبلیغات انتخابات شوراها را به این شرح اعلام کرد:

۱-نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع.

۲-هرگونه پلاکارد با ابعاد بیشتر از ۷۰*۱۰۰ سانتیمتر(جز در محل ستاد تبلیغاتی) و همچنین دیوار نویسی، راه‌اندازی کانون‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.

۳-اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید نامزد‌ها با ذکر عنوان و مسوولیت آنان.

۴-فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزد‌ها از طریق صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

۵-فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعت اداری.ژ

۶-استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی(به هر میزان) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن و سایل و امکانات مزبور.

۷-انجام فعالیت‌های تبلیغاتی توسط مجریان و ناظران انتخابات برای نامزد‌های انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسوولیت خود.

۸-الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت.

۹-انجام تبلیغات بر روی تاسیسات دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی(مگر با رضایت مالکان و متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما.

۱۰-تبلیغ علیه نامزد‌ها و هرگونه هتک حرمت آنان.

۱۱-پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق یا نصب شده باشد.

۱۲-انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات.

۱۳-درج هرگونه اطلاعات در خصوص درجات تخصیلی و سوابق خدمات و فعالیت‌های خود در آثار تبلیغاتی که مستند به مدارک بوده و در صورت نیاز هیات‌ اجرایی، ارایه آنها امکان‌پذیر نباشد.

۱۴-استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزد‌ها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی و فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از ۷۰*۱۰۰ سانتیمتر.

۱۵-چاپ آگهی یا مطالبی علیه نامزد‌های انتخاباتی در مطبوعات و نشریات.

۱۶-درج مطابی که دال بر انصرف گروه و یا اشخاصی از نامزد‌های معین باشد.

۱۷-تشکیل ستاد تبلیغات بدون اعلام کتبی محل ستاد تبلیغات و نام مسوول آن به هیات اجرایی از سوی نامزد انتخاباتی.

۱۸-عدم امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی از محل شعبه ثبت‌نام و اخذ رای قبل از اخذ رای.

۱۹-انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزد‌ها از سوی مطبوعات و نشریات در غیر مهلت مجاز تبلیغات یا خارج از زمان مناسب به طوری که فرصت پاسخگویی برای نامزد‌ها فراهم نشود.

۲۰-دایر نمودن بیش از یک ستاد تبلیغاتی در روستاها توسط داوطلبین و طرفداران ایشان.

۲۱-دایر نمودن بیش از یک ستاد تبلیغات با هر عنوان اعم از مردمی، بانوان، جوانان و… در هر منطقه شهرداری توسط نامزد‌ها و طرفداران ایشان.

تبلیغات چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از امروز ۱۶ / ۳ /۹۲ آغاز شده و به مدت ۷ روز تا تاریخ ۲۲/۳/۹۲ ادامه خواهد داشت.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.