باید برای بسط بصیرت و آگاهی در دانشگاه‌ها تلاش کرد

۰۵م آذر ،

Multimedia_pics_1387_1_Education_49.jpg

مشاور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اندیشمندان و مسوولان دانشگاه‌ها باید برای بسط بصیرت و آگاهی در دانشگاه‌ها تلاش کنند، گفت: در گام اول باید یک فضای فعال داشته باشیم چراکه فضای بسته در شأن نظام ما و جو علمی دانشگاه‌های ما نیست.

دکتر نوروزی در گفت‌و گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، افزود: از زمان فتنه سال ۸۸ به بعد این یقین حاصل شد که اصلی‌ترین عنوان و مولفه‌ای که فرهیختگان ما بتوانند براساس آن برای هدایت نسل جوان و جامعه موفق باشند، بصیرت است.

وی افزود: تأکید مدیران ارشد بر این است که فضایی چند مولفه‌ای با حضور همه سلایق و دیدگاه‌ها با این شرط که در چارچوب نظام باشند، اخلاق دانشجویی و علمی را رعایت کنند و به قوانین احترام بگذارند در دانشگاه‌ها ایجاد شود. ما یک فضای فعال با حضور همه ایده‌ها و افکار می‌خواهیم که در فضای گفت و گو قرار بگیرند و حرف خود را بزنند.

وی بهترین شکل اجرایی شدن این مهم را شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی دانست و تصریح کرد: یکی از مدل‌هایی که می‌تواند دانشگاه‌ها را با نشاط در مسیر دانش‌افزایی و بسط بصیرت قرار دهد مدل کرسی است که بر برگزاری آنها در دانشگاه تأکید شده است.

نوروزی با بیان اینکه کلاس‌های درس ما باید به یک فضای گفت و گوی مثبت علمی تبدیل شود و دانشجو در این کلاس‌ها رقابتی مثبت و سازنده را تمرین کرده، نقدپذیری را فرابگیرد و توان گفت و گو و قدرت تحلیل و مطالعه را بالا ببرد، بر لزوم فعال شدن کانون‌های مطالعاتی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: اینها فاکتورهایی می باشند که می توانند دانشگاه را به سمت بسط بصیرت ببرند.

وی در خصوص راهکارهای پیش روی دانشگاه برای جذب دانشجویان در تشکل‌های سیاسی اظهار کرد: ما باید اول فضای سیاست زدگی را در دانشگاه‌ها تعدیل کنیم ، این فضا به هیچ وجه در شأن دانشگاه نیست.

نوروزی تصریح کرد: ما در دو مقطع بعد از انقلاب دچار یک نوع فضای تند و پرتنش و سیاست زده شدیم که به ما آسیب زد. بخشی از انفعال و بخشی از بسته شدن فضا متأثر از این دو مقطع است که در آنها فشار بسیاری بدون اینکه در شأن دانشگاه باشد به آن وارد شد و دانشگاه در حد پیاده نظام احزاب نقش ایفا کرد. برای جذب دانشجویان در تشکل‌های سیاسی در گام اول باید این فضا به فضای متفاوتی تبدیل شده و فضای سیاست زدگی حذف شود که دستیابی به این مهم کار و برنامه ریزی لازم دارد.

وی اظهار کرد: آنچه که مدنظر انقلاب، ‌امام و مقام معظم رهبری است درک مثبت سیاسی، احساس رو به رشد سیاسی، لمس فضای سیاسی کشور و منطقه و آگاهی سیاسی توسط دانشجویان است. یک دانشجو در کنار درس باید آگاهی خود از مسایل کشور، منطقه و جهان بالا برده و بتواند متناسب با آنها پاسخ دهد.

نوروزی اظهار کرد: انتظار دانشجویان کشورهای اسلامی اینست که دانشجویان ایرانی را الگوی خود قرار دهند و مطابق این الگو پیش بروند.

وی گام اول در حوزه ورود دانشجویان به مباحث سیاسی را بازگرداندن فضا از منفی به مثبت، ارایه تعریف درست از مسایل سیاسی و فراهم کردن امکان فعالیت سیاسی آماتور و نه حرفه‌ای برای دانشجو عنوان کرد و گفت: باید اجازه حضور اندیشه‌ها را در دانشگاه بدهیم، اجازه گفت‌وگو بدهیم و ظرفیت لازم را ایجاد کنیم تا دانشجو بداند که سیاست یک مقوله جدی، ضروری و حیاتی مرتبط با زندگی اوست.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز دنیا و منطقه می‌خواهد اینست که یک الگوی درست اسلامی را در دانشگاه‌های ما ملاحظه کند این الگوسازی را باید بتوانیم به انجام برسانیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.