با آرامش به استقبال یائسگی برویم

به گزارش ایرنا هر خانمی یائسگی و علائم همراه آن را به شکل متفاوتی تجربه می کند ،سن شروع یائسگی در افراد مختلف متفاوت است و چه بهتر زنان پیش از اینکه این احتمال قطعی زندگی مهمان روح و جسم آنان شود خود با افزایش اطلاعات در خصوص یائسگی با آرامش به استقبال این مقطع از زندگیشان بروند.

برخی خانم ها در دهه ۳۰ یا ۴۰ و بعضی در دهه ۶۰ به سن یائسگی می رسند ،سن متوسط برای شروع یائسگی معمولاً ۵۱ سالگی می باشد .

در تبیین شرایط دوران یائسگی می توان به این نکات اشاره کرد که این مقطع از زندگی بطور طبیعی زمانی شروع می شود که تخمدان ها میزان کمتری استروژن و پروژسترون تولید می کنند که این روند معمولاً در اواخر دهه ۳۰ یا اوایل دهه ۴۰ شروع می شود و تخمک های باقی مانده در تخمدان ها احتمال کمی برای باروری دارند، همچنین خونریزی ماهیانه متوقف شده و خانمها دیگر نمی توانند باردار شوند.

از آن جا که تحولات یائسگی در طی ماه ها و سال ها حادث می شود، یائسگی را می توان به طور کلی به مراحل قبل از یائسگی و پس از یائسگی تقسیم کرد.

یک کارشناس مامایی به تشرح علایم قبل از یائسگی پرداخت و گفت: این مرحله زمانی است که فرد علایم و نشانه های یائسگی را تجربه می کند حتی اگر هنوز قاعدگی ها وجود داشته باشد.

مریم سکاکی افزایش و کاهش سطوح هورمون های بدن و غیر یکنواخت و نامنظم بودن آن و گر گرفتگی را از جمله علایم پیش از یائسگی برشمرد و افزود:. مرحله قبل از یائسگی ممکن است به مدت چهار تا پنج سال یا بیشتر به طول انجامد.

وی با بیان اینکه امکان باردار شدن در سال های پیش از یائسگی که همراه با علایم یائسگی است وجود دارد خاطر نشان کرد:اهمیت مرحله قبل از یائسگی آن است که خیلی از اختلالات پس از یائسگی از آن زمان شروع می شوند و می توان اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرد..

این کارشناس مامایی با اشاره به اینکه پس از گذشت ۱۲ ماه از آخرین قاعدگی فرد یائسه محسوب می شود ابراز کرد: در این دوره تخمدان ها استروژن بسیار کمتری تولید می کنند و دیگر پروژسترون تولید نکرده و و تخمک نیز، آزاد نمی نماید.

سکاکی یادآور شد: سال های پس از وقوع یائسگی را مرحله پس از یائسگی می نامند.

وی اظهار کرد: علائم و نشانه های یائسگی در زنان متفاوت می باشد همچنانکه واکنش آنان نیز با هم تفاوت دارد.

سکاکی ادامه داد: ممکن است ورود به یائسگی همراه با تعداد کمی از علائم یا تغییرات سلامتی باشد یا ممکن است تغییرات جسمی و روحی متعددی از قبیل گُر گرفتگی، قاعدگی نامنظم ، اختلالات خواب و تعریق شبانه، تغییرات واژن و مثانه ، بی اختیاری ادرار، تغییرات روحی ، فقدان میل جنسی، تغییرات ظاهری، بیماری قلبی و پوکی استخوان را شامل شود.

وی تصریح کرد: رفع علایم یائسگی با مراجعه به پزشک و اقدامات دارویی و غیر دارویی از قبیل تمرینات ورزشی منظم، رژیم غذایی مناسب سرشار از کلسیم، ویتامین و استروژن طبیعی، معاینات منظم دوره ای و کنترل وزن امکان پذیر است.

کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی مرکز بهداشت استان زنجان نیز با اشاره به علایم یائسگی گفت: گرگرفتگی،تپش قلب و تعریق از جمله علایمی است که در ابتدای یائسگی شدید است اما با گذشت زمان بهتر می شود.

رحیمه حسین خانی خاطر نشان کرد: برخی از علایم پس از یائسگی، مانند پوکی استخوان ،بیماری های قلبی و عروقی،بی اختیاری در ادرار، کاهش ترشحات زنانه وتغییرات پستان ممکن است تا دوره سالمندی ادامه یابد.

وی با اشاره به روش های پیشگیری از آثار سو یائسگی بر سالمندان یادآور شد: خودداری از استعمال دخانیات،ورزش منظم،کاهش مصرف چربی و نمک،افزایش مصرف میوه و سبزی و کنترل وزن و چربی و فشار خون از راه های پیشگیری از بروز بیماری های قلبی است.

این کارشناس سالمندان انجام آزمایش های تشخیص عفونت ادراری، نوشیدن مایعات و ادرار کردن زود به زود را از راه های پیشگیری ازعفونت های ادراری در سالمندان و افراد یائسه دانست.

حسین خانی ادامه داد:انجام تمرین های تقویت عضلات کف لگن،حذف بعضی داروها با مشورت پزشک و استفاده از هورمون های استروژن موضعی نیز برای کنترل بی اختیاری ادراری در سالمندان و افراد یائسه مفید است.

وی خاطر نشان کرد: اختلال در خواب به علت گر گرفتگی های مکرر طی شب و افسردگی به دلیل کاهش موقعیت ها و نقش های اجتماعی از اثرات روانی دوران یائسگی است که با حفظ روابط اجتماعی رفع شدنی است.

۵۲۲/۷۳۲۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.