با اجرای‌سناریوی لیبی‌درسوریه مخالفم

جام جم آنلاین: رئیس جمهور روسیه نسبت به اجرای برنامه‌ای به سبک لیبی برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه هشدار داده است.

به گزارش پرس تی وی پوتین بعد از مذاکرات با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود روز جمعه (۱۲ خرداد، ۱ ژوئن) در پاریس گفت: “چرا ما فکر می‌کنیم اگر دولت فعلی را از قدرت کنار گذاریم فردا همه چیز در آنجا درست خواهد شد؟”

وی گفت: “چه اتفاقی در لیبی افتاده است؟ چه اتفاقی در عراق افتاده است؟ آیا امن تر از قبل شده‌اند؟ ما در نظر داریم حداقل در رابطه با بحران سوریه با شیوه‌ای دقیق و متعادل عمل کنیم.”

پوتین همچنین هشدار داد موقعیت سوریه “بسیار خطرناک” است و این که وی نشانه‌های جنگ داخلی را در این کشور می‌بیند.

وی در ادامه گفت: “در رابطه با تحریم‌ها، چنین موضوعاتی باید ابتدا در شورای امنیت سازمان ملل بحث شود. فکر می‌کنم همان طور که می‌دانید تحریم‌ها موثر نیستند. کاری که ما باید انجام دهیم این است که از فرو رفتن این کشور در سناریویی بدتر جلوگیری کرده و علیه جنگ داخلی در سوریه مبارزه کنیم.”

پوتین تصریح کرد؛ کشورش به دنبال سیاستی است که خشونت را در سوریه به حداقل ممکن کاهش دهد.

وی افزود: “ما طرفدار بشار اسد یا مخالفانش نیستیم. ما می‌خواهیم به جایی برسیم که خشونت پایان یابد و احتمال جنگ داخلی کاملاً رفع شود. این هدف سیاست ما در رابطه با سوریه است.”

رئیس جمهور روسیه همچنین گروه‌های مسلح سوری را به کشتار هزاران غیرنظامی متهم کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: برکناری رئیس‌جمهور سوریه باید پیش شرط هر راه حل سیاسی در رابطه با ناآرامی‌های این کشور باشد. اولاند همچنین خواستار تحمیل تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن سوریه شد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کشتار اخیر غیرنظامیان در روستای حوله واقع در سوریه، خواسته‌های برخی کشورها را مبنی بر افزایش فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر دمشق تشدید کرده است.

نتایج گزارش تحقیقاتی دولتی سوریه از کشتار اخیر در حوله نشان می‌دهد گروه‌های مسلح مخالف دمشق مسئول کشتار بیشتر از هزار نفر از جمله زنان و کودکان هستند.

سرتیپ قاسم جمال سلیمان، رئیس کمیته تحقیق سوریه روز پنجشنبه (۱۱ خرداد، ۳۱ می) گفت بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تروریست مسلح با استفاده از تسلیحات سنگین حملات در روستای حوله را اجرا کرده‌اند.

این در حالی است که حدود ۲۸۰ ناظر سازمان ملل در حال حاضر بر روند اجرای آتش‌بس در سوریه نظارت می‌کنند که قسمتی از طرح صلح ۶ ماده‌ای کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در ماه مارس است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.