با رسوم اقوام و ملل مختلف در عید سعید فطر آشنا شوید !

عید سعید فطر از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان به شمار می رود. از این رو با وجود اختلافات فرهنگی و محیطی که با هم دارند این روز فرخنده را با اشکال مختلف جشن می گیرند و در آن شادمان هستند و به یکدیگر شادباش می گویند.

مسلمانان همه نقاط جهان اعم از شرق و غرب از فرارسیدن عید سعید فطر بسیار شادمان هستند و همه آنها با نژادها و رنگ ها و زبان های مختلف این روز را جشن می گیرند. این نشانه وحدت جهان اسلام است که دین حنیف اسلام آنها را زیر یک پرچم گردهم آورده است. مسلمانان معقتدند که اسلام خیر و برکت را با این عید برای آنها به ارمغان آورده است. از این رو با وجود اختلافات فرهنگی و محیطی که با هم دارند این روز فرخنده را با اشکال مختلف جشن می گیرند و در آن شادمان هستند و به یکدیگر شادباش می گویند.

عید سعید فطر در امارات
 
مسلمانان امارات این روز را با شیوه و مراسم خاصی جشن می گیرند. آنها در روزهای آخر ماه مبارک رمضان لباس نو می خرند و بعد از خوردن خرما و شیرینی های مخصوص و سنتی این روز لباس های سنتی می پوشند و به مسجد می روند تا نماز عید فطر را اقامه کنند. با توجه به اینکه آنها سه روز تعطیل هستند؛ سعی می کنند همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر باشند و به درگاه خداوند شکرگزاری کنند. افراد کوچکتر به دیدن افراد بزرگ خانواده می روند و بزرگترها نیز با شیرینی و میوه از آنها پذیرایی می کنند. آنها جشن های مختلفی در منازل به همراه اقوام و آشنایان برگزار می کنند و بازی های مخصوص می کنند و جشن می گیرند.  پیش از فرارسیدن عید زنان خانه دار به نظافت خانه می پردازند و بر دستان دختران و زنان حنا می گذارند و غذاهای مخصوص این روز را تهیه می کنند.
 
عید سعید فطر در عربستان
 
پیش از فرا رسیدن عید سعید فطر مردم عربستان نیازهای خود چون لباس و خوراک را تهیه می کنند. هر منطقه ای شیرینی خاص آن منطقه را تهیه می کند. ساعات اولیه صبح نماز عید فطر اقامه می شود. سپس به یکدیگر تبریک می گویند. آنها به خانه های خود رفته و سپس به دیدار دوستان و آشنایان می روند و از دوستانی که به دیدارشان می آیند، استقبال می کنند. آنها به استراحگاه و مناطق تفریحی اطراف شهر، پارک ها و بوستان ها می روند و همه افراد خانواده بزرگ اعم از پدربزرگ ها و فرزندان و نوه ها در آن جمع می شوند. کودکان و بزرگسالان بازی های مختلفی می کنند . آنها طبق آداب و رسوم خود صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آب میوه و خرما می خورند.

عید سعید فطر در اردن
 
زنان اردنی هنگام فرارسیدن عید سعید فطر کیک و شیرینی مخصوص این روز را تهیه می کنند. مسلمانان در روز عید فطر ضمن اقامه نماز عید، به یکدیگر تبریک گفته و به دیدار یکدیگر می روند.
 
عید سعید فطر در سوریه
 
مردم سوریه در ساعات اولیه روز عید نماز خود را در مساجد اقامه می کنند. سپس به زیارت اموات می روند و قرآن می خوانند. آنها طبق آداب و رسوم قدیمی خود دور هم بر سر یک سفره جمع می شوند و شیرینی می خورند.
 
عید سعید فطر در تونس
 
عید فطر در تونس با شیرینی خاص این روز که زنان آن را از اجداد خود از صد سال پیش فراگرفته اند، آغاز می شود. بسیاری از تونسی ها در این روز، طبق های شیرینی خود را با یکدیگر مبادله می کنند و هنگام مهمانی رفتن به یکدیگر می دهند. برخی از روستاییان در این روز بر اساس آداب و رسوم خود ماهی شور تهیه می کنند و در روز اول عید می خورند. تونسی ها معتقدند این روز روز کودکان است؛ زیرا بزرگترها برایشان لباس های عید، کفش و اسباب بازی می خرند و به آنها عیدی می دهند.
 
عید سعید فطر در لیبی
 
در دهه آخر ماه مبارک رمضان مسلمانان لیبی در شب قدر به شب زنده داری و عبادت تا صبح مشغول می شوند. تمامی اماکن تجاری بسته است. اما شب عید تمامی مغازه ها تا چند دقیقه قبل از نماز عید باز است و هنگام عید فطر همه مردم اعم از والدین و بچه ها لباس های جدید می پوشند. مسلمانان لیبی نماز عید فطر می خوانند و بر اقامه آن بسیار مصر هستند. آنها معتقدند که این روز روز بزرگی است و اعمالشان تا آسمان می رود. آنها لباس های مخصوص و محلی لیبی را می پوشند. بعد از نماز و خطبه نماز مردم متفرق نمی شوند، جز بعد از آنکه همدیگر را در آغوش گرفتند. سپس به منزل همسایگان و دوستان می روند و پس از بازگشت به خانه، نان فطیری را که زنان تهیه کرده اند و برخی از شیرینی های مخصوص را همراه با قهوه می خورند. از عاداتی که آنها دارند این است که بزرگان به کودکان عیدی می دهند. این عادات از قدیم به نسل امروز رسیده است. کودکان نیز این پول ها را جمع می کنند تا اسباب بازی و خوراکی بخرند.
 
عید سعید فطر در سودان
 
مردم سودان اواخر ماه مبارک رمضان با خانه تکانی، خود را برای عید آماد می کنند. زنان در خانه انواع کیک و شیرینی های محلی را می پزند. آنها بعد از اقامه نماز عید، شیرینی ها را به مساجد می برند و میان مردم توزیع می کنند. بعد از نماز عید فطر مسلمانان به عیادت بیماران و افراد کهنسال می روند؛ به طوری که ساعت های اول عید به دید و بازدید اقوام و همسایگان اختصاص می یابد. بعد از ظهر روز عید بعد از نماز ظهر و خوردن ناهار، مردم بر سر مزار اموات خود می روند.
 
عید سعید فطر در کویت
 
اعیاد بزرگ چون عید فطر و عید قربان در کویت بسیار با شکوه برگزار می شود. آنها در گذشته این اعیاد را طی هفت روز جشن می گرفتند؛ اما امروز به دلیل پیشرفت های تکنولوژی و مشغله بسیار کمتر از گذشته به این مقوله می پردازند. مردان کویت بعد از اقامه نماز عید فطر به رستوران ها می روند تا عید فطر را به یکدیگر تبریک بگویند. سپس به خانه می آیند تا در کنار افراد خانواده این روز را جشن بگیرند. آنها تا نیمه روز را با خانواده و دید و بازدید از دوستان و آشنایان می گذرانند. سپس غذای عید را که ازگوشت و نان تشکیل شده است در سینی بزرگی می ریزند که شش یا هفت مرد دور آن جمع می شوند و با هم می خورند. همچنین پدربزرگ ها به نوه ها عیدی می دهد.

( منبع مهر )

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.