بخش قابل توجهی از درآمدها مالیات نمی‌دهند

۲۰خردادماه،

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان این که افزایش نقش درآمدهای مالیاتی در تامین منابع بودجه به میزان شفافیت بستگی دارد، گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها مالیات پرداخت نمی کنند.

حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در پاسخ به این سوال که چقدر زمان لازم است تا بخش عمده منابع بودجه از طریق درآمدهای مالیاتی تامین شود، گفت:این امر به میزان شفافیت بستگی دارد هرچه سرعت شفافیت اطلاعات بیشتر شود درآمدهای مالیاتی سریعتر جایگزین درآمدهای نفتی می گردد.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به این که در کشور ما ظرفیت کافی برای تامین منابع مورد نیاز از طریق درآمدهای غیر نفتی وجود دارد، تصریح کرد:بخش قابل توجهی از درآمدها مالیات پرداخت نمی کنند.

به گزارش ایسنا، بر این اساس وابستگی منابع بودجه به درآمدهای نفتی است یکی از مشکلات اساسی نظام بودجه‌ریزی در کشور است و در حالی که بنا بود در بودجه سال جاری با تصویب لایحه مالیات های مستقیم، درآمدهای مالیاتی نقش بیشتری در تامین منابع داشته باشند اما عملا لایحه مالیاتی به بودجه ۹۲ نرسید و دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی بندهایی را در این راستا در لایحه پیشنهاد داد که از سوی مجلس حذف شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که بنا به اعلام مسوولان دولتی، با حذف این بندها سازمان امور مالیاتی با مشکلات بیشتری در وصول مالیات مواجه خواهد شد.

در این باره محمد کردبچه، مشاور مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، با بیان این که میزان درآمدهای مالیاتی سال جاری با در نظر گرفتن این بندها و درآمدهای حاصل از آنها تعیین شده بود،‌ خاطر نشان کرد: با حذف بندهای مالیاتی پیشنهاد شده توسط دولت احتمال دارد که درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده محقق نشود و شاهد کاهش آن باشیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.