براساس ماجرای واقعی کشته​شدن ۲۲ نفر در خیابان​های سارایوو

ایبنا نوشت: «ویلون سل‌نواز سارایوو» راوی سوم شخص دارد و زبانی ساده و بی‌پیرایه که سعی دارد منتقل کننده دقیق احساسات انسانی و توصیف موقعیت‌های تکان دهنده از جنایات بشری باشد.

در این رمان یک زن و سه مرد نقش‌آفرینی دارند که هر یک از خود شهامت‌هایی را در جریان مبارزه حین محاصره شهر به نمایش می‌گذارند. این رمان بر آن است که از ایستادگی شهری در برابر خشونت و ناامنی سخن بگوید به از ارزش‌های متعالی بشری در موقعیت‌های جانکاه تاریخی جایگاه بخشد.

در این اثر نویسنده منبع الهام خود را درباره نگارش این رمان این‌گونه بیان کرده است: «ساعت چهار بعدازظهر ۲۷ ماه مه سال ۱۹۹۲،‌ در گرما گرم محاصره سارایوو، چند خمپاره به گروهی از مردم که پشت بازار «واسه میسکینا»، در صف نان ایستاده بودند، اصابت کرد. ۲۲ نفر کشته شدند و دست کم هفتاد نفر زخمی. طی ۲۲ روز بعد «ودران اسماعیلوویچ»، ویلون سل نواز معروف محلی، آداجیو آلبینونی در ژمینور را در محل واقعه و به افتخار کشته‌شدگان آن نواخت. اعمال او الهام بخش این رمان شد… محاصره سارایوو طولانی‌ترین محاصره شهر در تاریخ شهرهای مدرن است که از پنجم آوریل ۱۹۹۲ تا ۲۹ فوریه ۱۹۹۶ ادامه داشت….»

هر یک از فصل‌های این کتاب به نام شخصیت‌های داستانی نام گرفته‌اند. در ابتدای فصل «دراگان» می‌خوانیم: «هیچ راهی برای گفتن اینکه کدام روایت از دروغ، حقیقت است، وجود ندارد. اکنون، پس از همه آن اتفاق‌ها، دراگان می‌داند سارایوویی که به خاطر دارد، شهری که در آن بزرگ شد و به آن افتخار می‌کرد و در آن خوش بود، انگار هرگز وجود نداشته…»

رمان‌های «فینی والش» (۲۰۰۰) و «عروج» (۲۰۰۳) از دیگر آثار منتشر شده گالووی هستند. وی اکنون استاد ادبیات دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا و سایمن فریزر در ونکوور کاناداست.

«ویلون‌سل‌نواز سارایوو» از سوی انتشارات «کتابسرای نشر نیکا» با قیمت هشت هزار تومان منتشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.