برای نظارت شرعی برمراکز تولید فیله ماهی به۵۰۰ناظرنیازاست

حجت الاسلام محمد باقر لیاقتی ، دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بندرعباس، با اشاره به دستورات دین اسلام و فتوای مراجع تقلید در مورد مساله حلال و حرام آبزیان لازم است که دراین زمینه نظارت همه جانبه ای به وسیله ناظران ذبح اسلامی انجام شود.

وی با بیان اینکه فیله هایی وارد کشور می شود که مشخص نیست متعلق به چه نوع ماهی است ،ابراز داشت: با انجام آزمایش های لازم مشخص شد که این فیله ها حلال نیست و از این رو دستور داده شد ، شرکت هایی که خواستار واردات فیله ماهی هستند بایستی ناظر شرعی مطلع و با تجربه به محل کشتار اعزام کنند تا ماهی حلال کشتار شود.

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی با اشاره به مقاومت وارد کنندگان گفت: با توجه به این که مجوز واردات به این دسته از وارد کنندگان داده نشد ، آنها در زمینه اعزام ناظر ذبح شرعی برای نظارت و جلوگیری از فیله کردن ماهی های حرام ، موافقت کردند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده ای ، در داخل کشور هم می بایست ناظران شرعی بر کار شرکت های تولید کننده فیله، بسته بندی ماهی و کارخانه های تولید کننده کالباس و سوسیس از گوشت ماهی نیز نظارت داشته باشند.

لیاقتی ، گفت: برای جذب و آموزش ناظران شرعی برای نظارت بر فعالیت شرکت های تولید کننده فیله ماهی و مواد غذایی که در تولید آنها از گوشت ماهی وارداتی استفاده می شود، مهمترین مشکل فراروی ما ، کمبود اعتبار است.

این مقام مسوول ، بودجه مورد نیاز برای تامین نیروی ناظر شرعی بر کشتارگاه ها و مراکز تولید فیله ماهی و کارخانه های تولید کننده کالباس و سوسیس را ۸۵ میلیارد ریال عنوان کرد.

لیاقتی ادامه داد: برای مراکز تولید فیله به ۱۰۰ نفر نیرو و برای سایر مراکز شامل بسته بندی، سردخانه ها، مراکز تولید سوسیس و کالباس و عرضه ماهی نیز به ناظر شرعی دوره دیده نیاز داریم .

وی گفت: بر اساس آمار موجود هم اینک ذبح اسلامی در ۶۱۰ کشتارگاه کشور با نظارت ناظران که ۴۰۰ نفر آنان را روحانیون تشکیل می دهند ،انجام می شود و در بسیاری از کشتارگاه های طیور نیز ذبح با توجه به اصول و موازین دین مبین اسلام صورت می گیرد.

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور برای شرکت درگردهمایی سراسری بررسی مبانی فقهی و علمی آبزیان کشور به بندرعباس سفر کرده است.ک/۳

۵۱۲/۶۶۸ /۶۷۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۰۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.