برترین موقوفات سال ۹۲ +جدول

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، سال قبل پس از دیدار مسئولان اوقاف با مقام معظم رهبری مساله ترویج وقف و ورود اوقاف به وقف با نیات جدید مطرح شد. وقفهایی که حتی در حوزه محیط زیست، انرژی هسته و کشاورزی و صنعت باید مفید به فایده باشند. هر چند اوقاف با اعلام ثبت سهام بورس خیران گام دیگری را در ترویج وقف برداشت ولی در سال قبل تنها یک سازمان دولتی همکاری خود را با اوقاف برای استفاده از ظرفیت هزاران میلیاردی وقف  اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، فراکسیون وقف مجلس نهم هم هنوز اقدام موثری برای ترویج فرهنگ وقف انجام نداده اند ولی خیران ایرانی همچنان بدون نگاه به اقدامات تبلیغاتی و دولتی در ثبت موقوفات پیشگام می باشند.

جدول برترین موقوفات ثبت شده در سال ۹۲

نام شهر یا استان نام واقف میزان وقف نیت واقف
کرمانشاه حجت الاسلام خیراللهی منزل مسکونی به ارزش ۳۰ میلیون تومان صرف حوزه علمیه
لنجان حاج مرتضی روحانی زمین ۷۰۰ میلیون تومانی کمک به فقرا
زنجان صفر اصغری زمین تجاری به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان وقف حضرت زهرا
اردبیل فرهاد بهرام پور زمین ۱۲۰ میلیون تومانی توسعه امامزاده
اصفهان خانم مومنی خانه ۲۵۰ میلیون تومانی وقف کتابخانه
تهران فاطمه تشکری آپارتمان ۲۵۰ میلیون تومانی بیماران صعب العلاج
البرز پدر شهید خالق پرست خانه ۸۰ میلیون تومانی معارف دینی
قوچان یک کشاورز زمین ۲۷۰ میلیون تومانی عزاداری سید الشهدا
پاوه فرشاد نقش بندی زمین ۲۰۰ میلیون تومانی فعالیتهای قرآنی

جوان ترین واقف سال ۹۲

به گزارش مهر، در یک ماهه سال جاری تعداد موقوفات ثبت شده در کشور از سقف ۵۰ موقوفه قبل است. ولی یکی از جذاب ترین موقوفات وقف یک خانه مسکونی به ارزش ۲۰ میلیون تومان در شهر سمیرم بوده است. این وقف توسط نوجوانی ۱۲ ساله به نام جعفر صابری زاده انجام شد. این نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چند سالی است به بیماری دیابت مبتلا شده ام و برای زیارت به حرم امامزاده ابراهیم آمدم. بعد تصمیم گرفتم برای توسعه این بارگاه کاری انجام دهم. به پدرم گفتم خانه ای که در جوار این امامزاده به من هدیه داده است وقف این امامزاده کنم و پدرم موافقت کرد. اکنون خانه تخریب شده و برای توسعه حرم از این فضای ۲۴۰ متری استفاده می کنند.

نکته جالب این است که این نوجوان تنها فرزند خانواده است و جعفر در این گفتگو تمایلی به رسانه ای شدن نداشت و گفت: شاید این اقدام من با رسانه ای شدن این حرکت سبب شود تا فرهنگ وقف در جامعه ترویج شود.

وقف مغازه ۳۰۰ میلیون تومانی برای فعالیتهای فرهنگی در فضای مجازی

البته در کنار این موقوفات وقفهای جدیدی هم در هفته جاری به ثبت رسیده است که می توان به وقف ۱۵۰ میلیون تومانی یه واحد مسکونی در بروجن، وقف مسجد ۱۴ معصوم، وقف مغازه ۳۰۰ میلیون تومانی در شهرستان فردوس وقف فعالیتهای فرهنگی در محیط مجازی و وقف ۱۱۰ میلیون تومانی برای ساخت یک مسجد در شهرستان خوی اشاره کرد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.