برخورد سازمان حمایت با افزایش قیمت های غیرمنطقی

رئیس سازمان حمایت گفت: ساختار کنونی اقتصاد برخی تغییرات قیمت را در انواع کالاها اجتناب ناپذیر کرده است که سعی این سازمان مبارزه با افزایش غیرمنطقی قیمت ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، جواد تقوی امروز در نشست خبری با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و قیمت های جهانی ۲ عامل اصلی افزایش هزینه تولید محسوب می شوند تصریح کرد: علاوه بر این عوامل مولفه های دیگری در قیمت ها تاثیر دارند که مهمترین آن تغییرات قیمت مواد اولیه در بورس کالا است.

وی ادامه داد: بسیاری از کالاها و مواد اولیه صنایع در بورس عرضه و قیمت آن براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود که با افزایش قیمت این مواد اولیه در بورس هزینه تمام شده تولید کالاها نیز افزایش می یابد.

رئیس سازمان حمایت اظهار داشت: همچنین افزایش ۱۸ درصدی دستمزد و حقوق و ۲۵ درصدی نرخ حمل و نقل، مالیات بر ارزش افزوده و وجود مشکلاتی در نظام توزیع از جمله مولفه های دیگر تاثیرگذار در قیمت تمام شده هستند.

وی با بیان اینکه در مقابل این افزایش قیمت ها عوامل تولید ۲ راهکار افزایش قیمت کالا و یا ثابت نگه داشتن قیمت ها باقی می ماند افزود: اگر قیمت کالاها افزایش نیابد امکان ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان وجود نخواهد داشت.

تقوی با بیان اینکه ساختار کنونی اقتصادی کشور گرانی را در جامعه دیکته می کند افزود: بخشی از این تغییرات قیمتی منطقی است و اعمال آن بر قیمت تمام شده کالا اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: البته تلاش سازمان حمایت در مبارزه با سودجویی برخی افراد و افزایش قیمت غیرمنطقی به دلایل مختلف از جمله عدم عرضه کالا است که به پرونده های تخلف تحت عنوان طرح ویژه تشدید برخورد با گران فروشان و محتکران رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: در این خصوص در روزهای گذشته چند انبار احتکار کالا کشف شده که شامل یک انبار برنج خارجی و سه انبار مواد پتروشیمی با ۵ هزار تن ماده اولیه صنایع مختلف می شود.

رئیس سازمان حمایت در پاسخ به این سوال که برخی تشکل های خصوصی افزایش قیمت مصوب سازمان را قبول ندارند و با عدم عرضه مناسب کالا خواهان افزایش قیمت بیشتری هستند افزود: مسلم است که خواسته بنگاه ها دستیابی به سود بیشتر است اما افزایش قیمت مصوب سازمان حمایت در بخش های مختلف از جمله خودرو و روغن نباتی در کمترین سطح ممکن صورت گرفته تا بار سنگینی بر دوش مصرف کننده تحمیل نشود.

تقوی اظهار داشت: طبق قانون تشکل های مختلف باید از قیمت های تعیین شده تبعیت کنند و در صورت تخلف برای آنها پرونده تشکیل شده و با همکاری دستگاه های مختلف در وزارت کشور، دادگستری، تعزیرات، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت صنعت با آن برخورد می شود.

* ۵ پیش شرط برای اعمال قیمت جدید خودرو

تقوی در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: خودروسازان برای اعمال قیمت های جدید موظف به اجرای ۵ پیش شرط هستند که شامل تنظیم بازار، ارایه خدمات پس از فروش مناسب، بهبود کیفیت و رعایت استاندارد، ثبات قیمت در دوره زمانی مشخص و  اعمال افزایش قیمت در بخش قطعه می شود.

وی ادامه داد: اگر به هر دلیل بنگاه خاصی کالا عرضه نکند و یا اینکه محصولات پیش فروش شده خود را تا قبل از تاریخ ۱۲ مهر به قیمت جدید به فروش برساند تخلف کرده و سازمان حمایت با آن برخورد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو بر چه اساسی بوده تصریح کرد: مهمترین دلیل این  افزایش قیمت تامین ارزی است که باید برای قطعات خودرو و مواد اولیه آن از جمله آلومینیوم و فولاد، فوم و تغییرات قیمتی این مواد در بورس کالا  بوده است.

تقوی ادامه داد: قیمت فولاد نسبت به سال گذشته ۲ برابر، آلومینیوم ۳ برابر و فوم ۲ برابر شده است و نرخ ارز نیز نسبت به سال گذشته نوسانات شدیدی را داشته است.

رئیس سازمان حمایت افزود: اگر این تغییرات را مدنظر قرار ندهیم و افزایش قیمت در خودرو نداشته باشیم تولید محصول از مدار خارج می شود.

وی ادامه داد: البته این نکته باید مورد توجه  قرار بگیرد که افزایش قیمت مصوب خودرو به طور کامل با واقعیت موجود در بنگاه های تولیدی مطابقت ندارد و این افزایش قیمت حداقلی بوده است.

وی در خصوص افزایش قیمت لبنیات گفت: کالاهای بسته بندی مورد استفاده در این بخش در بورس کالا عرضه می شوند که طی ماه های گذشته با افزایش قیمتی ۴ تا ۵ درصدی همراه بوده اند.

وی با بیان اینکه این تغییرات قیمتی مواد بسته بندی افزایش نرخ مواد لبنی را به دنبال داشته گفت: وجود بورس و تغییرات لحظه ای قیمت در آن امکان ثبات قیمت در کالاها را از بین برده است.

تقوی در خصوص راهکار اصلی این مشکل گفت: باید یک کمیته تخصصی در این حوزه تشکیل شود تا کالاها در بورس به میزان لازم عرضه شوند چرا که تعادل عرضه و تقاضا در بورس به ثبات قیمت ها کمک می کنند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.