برخی مستندهای زیست محیطی را مستندی لوکس می‌دانند

سیدحسین صافی:

سینماپرس- گروه سینما/ سیدحسین صافی پژوهشگر و مستندساز گفت: برخی مستندهای زیست محیطی را مستندی لوکس می‌دانند و متاسفانه این دیدگاه در بین منتقدین و برخی از مستندسازان هم شایع شده است.

سیدحسین صافی فیلمساز، پژوهشگر، نویسنده و مستندساز در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: به نظرم دیدن مستند باید بین مردم تبدیل به عادت شود تا بتوانیم شاهد رشد سینمای مستند در کشورمان باشیم؛ من به شخصه همیشه در آموزشگاه‌ها و دانشگاهای هنری، برلزوم حمایت از سینمای مستند تاکید داشتم و معتقدم که سینمای مستند – و به ویژه مستندهای زیست محیطی – نیاز مبری به حمایت دارند.

وی افزود: متاسفانه اکثر مستندسازان ما به سمت ساخت مستندهای اجتماعی گرایش دارند و این بر می‌گردد به اینکه موضوعات اجتماعی دم‌دستی هستند و به نوعی ساخت آنها برای مستندساز راحت‌تر از سایر گونه‌های دیگر مستندسازی است.

کارگردان مستند «حلزون‏ها» خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها به غیر از مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی کسی از فیلمسازان سینمای مستند حمایت نمی کند . هر چند صدا وسیما هم در برخی از مواقع به کمک سینمای مستند آمده است اما این گونه حمایت از سوی سازمانی مانند صدا وسیما کافی نبوده است .

کارگردان مستند «صحرای زنده»، با اشاره به اینکه برگزاری بخش موضوعی «محیط زیست و طبیعت» جشنواره «سینماحقیقت» را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد داده است، تاکید کرد: من حدود سه سال پیش که در جشنواره بین المللی سینما حقیقت داور بودم به برگزار کنندگان جشنواره عرض کردم که مستندهای زیست محیطی هم قابلیت دیده شدن دارند، استدلالم هم این بود که در چنین جشنواره بین‌المللی و مهمی نمی‌توان آثار مثلا قوم‌شناسی را با آثاری که در مورد حیات وحش و محیط زیست ساخته شده‌اند مقایسه کرد و باید جدا از مورد داوری و بررسی قرار گیرند.

صافی در پایان گفت: مستندهای تکنیکی و جذابی از سوی برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای تولید می‌شود و این در شرایطی است که گاهی مستندسازهای ما در مواجهه با این آثار احساس می‌کنند تولید چنین مستندهایی در ایران امکان‌پذیر نیست؛ اما من به شخصه معتقدم ما می‌توانیم بهترین آثار را در حوزه مستند زیست محیطی تولید کنیم، کافی‌ست حمایت‌های لازم از تولید کنندگان صورت گیرد.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۴۹۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.