بررسی اثرات تغییر یارانه روغن نباتی در رفاه مصرف کنندگان

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به بررسی اثرات تغییرات یارانه روغن نباتی در رفاه مصرف کنندگان شدند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس در یک پژوهش اثرات تغییر یارانه روغن نباتی بر رفاه تولید کنندگان و مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار دادند.

بنابراین گزارش یکی از سیاست های اقتصادی رایج در کلیه کشورها از نوع نظام اقتصادی حاکم، پرداخت یارانه به برخی از کالاها و خدمات است.

در این گزارش آمده است، تغییر رفاه اقتصادی یکی از پارامترهایی است که در هنگام لحاظ کردن سیاست های اقتصادی مورد نظر سیاستمداران است و البته تغییرات قیمت یکی از عوامل تاثیر گذار بر رفاه اقتصادی جامعه است.

براساس این گزارش، روغن ها به دلیل اهمیت آن در تغذیه و امنیت غذایی جامعه و همچنین اهمیت ایجاد اشتغال و درآمد برای تولید کنندگان آن، محصولی است که همواره مورد حمایت دولت بوده و است که در طی سالیان متمادی از سیاست های حمایتی به صورت یارانه مصرف در جهت حمایت از مصرف کننده برخودار بوده است.

در این گزارش آمده است، در این تحقیق برای تعیین میزان تغییرات رفاه تولید کنندگان و مصرف  کنندگان از مدل تعادل جزئی بازار روغن نباتی استفاده شد که پس ازتخمین توابع عرضه و تقاضای روغن نباتی، میزان تغییرات در رفاه در اثر تغییرات ۲۵، ۵۰، ۷۰، ۱۰۰ درصدی قیمت روغن نباتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

بنابراین گزارش، نتایج این تحقق نشان داد که روغن نباتی با توجه به کشش های درآمدی برای مصرف کنندگان شهری یک کالای ضروری و برای مصرف کنند روستایی یک کالای لوکس بوده و همچنین در اثر افزایش قیمت روغن نباتی، رفاه تولید کنندگان افزایش و مصرف کنندگان کاهش می یابد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.