بررسی اثرات دینداری در سلامت مغز با همکاری محقق ایرانی

محققان آمریکایی با همکار دکتر «مجید فتوحی» مطالعه‌ای را در خصوص تأثیر دینداری بر مغز انجام دادند که نشان می‌دهد، آسیب‌پذیری افراد دیندار در مقابل افسردگی و تنش بسیار کمتر از سایر افراد است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،در این پژوهش با استفاده از تصاویر MRI، وضعیت سلامت مغزی افراد دیندار و غیر دیندار در دو ایالت جورجیا و مینه‌سوتا مورد ارزیابی قرار گرفت.

تصاویر اسکن مغزی نشان می‌دهد، قشر مغز افراد دیندار ضخیم‌تر از افراد غیر دیندار است؛ این درحالیست که افراد با سابقه خانوادگی افسردگی اغلب دارای قشر مغزی نازک‌تری هستند.

به گفته دکتر «هارلد کانیگ» مدیر مرکز معنویت، الهیات و بهداشت دانشگاه دوک، افراد دیندار از طریق نیایش و عبادت از میزان تنش خود می‌کاهند؛ همچنین گوش کردن به وعظ‌های مذهبی و خواندن کتاب های دینی باعث بهبود عملکرد شناختی مغز می‌شود.

دکتر «مجید فتوحی» بنیانگذار مرکز پزشکی NeurExpand و استاد ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد معتقد است، یکی از بدترین قاتلان سلول‌های مغزی، تنش است که باعث ترشح سطوح بالای کورتیزول می‌شود و این هورمون برای هیپوکامپ سمی است؛ اما یکی از راه‌های موثر در کاهش استرس، نیایش و عبادت است که باعث آرامش ذهنی می‌شود.

به گفته «فتوحی»، عنصر حضور در اجتماعاعت مذهبی با سلامت مغز در ارتباط است و باعث افزایش ترشح اندروفین – مسکن طبیعی بدن – می‌شود، اما دقیقا مشخص نیست که این مسئله صرفا ناشی از اثرات دینداری است یا حضور در اجتماع به ترشح بیشتر اندورفین منجر می‌شود.

با این حال تحقیقات نشان می‌دهد، افراد درون‌گرا و کسانیکه در اجتماعات حاضر نمی‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

«فتوحی» خاطر نشان کرد: اعتقاد شخصی من بر این است که ایمان و باور مذهبی قوی، کلید بهره‌مندی از منافع دینداری است.

نتایج این پژوهش در مجله JAMA Psychiatry منتشر شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.