بررسی وضعیت استانداران سراسر کشور از منظر ۳۱ نماینده + جدول و نمودار

استان

نام نماینده

نام استاندار

احتمال تغییر استاندار

ارزیابی عملکرد استاندار

ارزیابی از علت تغییر استاندارها در شرایط فعلی

آذربایجان شرقی

ارسلان فتحی پور

احمد علیرضابیگی

احتمال تغییر وجود ندارد

استاندار فعلی خوب است، عملکرد مناسبی دارد و به صنعت و اشتغال توجه خاصی دارد

تغییر در استانداری حق دولت است؛ اما باید به شکلی باشد که شائبه ایجاد نکند و باید علت را پاسخ دهد.

آذربایجان غربی

محمدقسیم عثمانی

وحید جلال زاده

احتمال جابجایی وجود ندارد

عملکرد استاندار آذربایجان غربی بسیار رضایت بخش است. وی توانسته رابطه خوبی با مردم و سایر مسئولان برقرار کند و تنها راه جابجایی وی انتصاب او به سمت بالاتر همچون مدیریت در وزارتخانه است

تغییر و تحولات در سطوح استانداری در این مقطع به صلاح نیست و با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ممکن است شائبه هایی نیز ایجاد کند؛ هم اکنون دولت باید به دنبال اجرای برنامه هایش باشد.

اردبیل

کمال الدین پیرموذن

سیدحسین صابری

به گفته احمدی نژاد، صابری تا پایان دولت دهم استاندار اردبیل است و احتمال جایجایی وجود ندارد

نقاط قوت استاندار اردبیل بیشتر از نقاط ضعف وی است. عملکرد وی رضایت بخش است

در شرایط کنونی که کمتر از یکسال به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است تغییر و تحول با توجه به ضرورت عدم ایجاد اضطراب و عدم اختلاف میان نمایندگان و دولت و همچنین ایجاد ثبات مدیریت به صلاح نیست.

اصفهان

سیدناصر موسوی لارگانی

علیرضا ذاکر اصفهانی

احتمال جابجایی وجود دارد

استاندار اصفهان سابقه کار اجرایی در سطح استانداری را ندارد و از همین رو موفقیت کامل نداشته است.امکان جابجایی وی زیاد است و صحبت هایی در این زمینه و این که قرار است وی به احتمال فراوان به عنوان سفیر و یا کارشناس در وزارت امور خارجه به فعالیت خود ادامه دهد، مطرح شده است.

تغییراتی که در سطح استانداری ها صورت می گیرد از نظر قانونی حق دولت است. اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که دولت نباید با تغییر مدیرانی که عملکرد موفقی دارند و تمام مردم و مسئولان از عملکرد وی رضایت دارند در سطح جامعه تنش ایجاد کند.

البرز

محمدجواد کولیوند

عیسی فرهادی

خبری از تغییر و تحول نیست. با توجه به اینکه البرز یک استان نوپا است، تثبیت مدیریت به آینده آن کمک می کند.

در مجموع استاندار البرز نمره قبولی می گیرد. در این استان زیربناهای اصلی در بخش هایی همچون حمل و نقل عمومی و آموزش و پرورش مشکل دارد، که امیدواریم در یک سال آینده این مشکلات نیز برطرف شود.

کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. در این شرایط به طور حتم یک مدیر قدرتمند برای زمان حدود ۱۰ ماه، استانداری یک استان را قبول نمی کند.

ایلام

علی محمد احمدی

مجتبی اعلایی

خبری در این زمینه نشنیده ام

عملکرد استاندار در بخش هایی مناسب و در بخش هایی نیز با نواقصی همراه بوده است

دولت اگر تشخیص دهد که با یک تغییر مشکلات برطرف می شود، می تواند تغییر را انجام دهد و ممکن است این تغییرات مورد تایید برخی نباشد. اما با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری باید از انتصاب های سیاسی خودداری کرد.

بوشهر

عبدالکریم جمیری

محمدحسین جهانبخش

اخباری در این زمنیه مطرح شده است

دلیل تغییر احتمالی را دولت باید اعلام کند اما اگر دولت بخواهد فردی را منصوب کند که کارایی آن کمتر از استاندار فعلی باشد، همان بهتر که این تغییر صورت نگیرد.

تغییر و تحول می تواند مفید یا به ضرر باشد؛ تغییر و تحول باید با تدبیر انجام شود و دولت باید افراد کارآمدتر را انتخاب کند و برای انتخاب استاندار مشورت با مسئولانی همچون نمایندگان را در دستور کار خود قرار دهد.

تهران

غلامرضا مصباحی مقدم

مرتضی تمدن

اگر تغییر استاندار تهران مثل آقای موسی‌پور استاندار قم باشد، این تغییرات بدون دلیل و منطق است.

شخصاً اینگونه تغییر و تحولات اینچنینی را خلاف عقل می‌دانم.

چون این امر را درک نمی‌کنم درباره آن هم نمی‌توانم اظهار‌نظر کنم.

چهارمحال و بختیاری

سعید زمانیان

علی اصغر عنابستانی

خبری از تغییر و تحول نیست

عملکرد استاندار رضایت بخش است و تا پایان کار دولت دهم به فعالیت خود ادامه می دهند.

دولت در این زمینه تصمیم گیر است اما اگر بگذارند افراد توانمند سر کار خود باشند بهتر است. این موضوع که دولت با انتصاب های جدید قصد دارد انتخابات ریاست جمهوری را تحت کنترل خود قرار دهد، اشتباه است. چرا که مردم در انتخاب خود دقت می کنند و به بهترین نامزد رای می دهند.

خراسان جنوبی

مراد

هاشم زهی

رشید قهرمانی

خبری مطرح نشده است

عملکرد استاندار رضایت بخش است و تعامل خوبی با نمایندگان ایجاد کرده است. مردم نیز از عملکرد وی رضایت دارند.

هدف از تغییر و تحولات مشخص نیست و فکر می کنم نماینده ها نقشی در این تغییرات نداشته باشند. به احتمال زیاد فاکتور اصلی که مورد بحث است و مسئولان دولتی به آن توجه می کنند بحث مقابله با گرانی ها است.

خراسان رضوی

نصرالله پژمان فر

محمود صلاحی

خبری مطرح نیست و امیدواریم تا پایان کار دولت دهم تغییر و تحولی صورت نگیرد

استاندار خراسان رضوی استاندار موفقی بوده است. طبیعتا در کار اجرایی در استان پهناور خراسان استاندار موفق بوده است و امیدوار هستیم در این پست باقی بماند.

هر دولتی می تواند عوامل خودش را برای رشد اهداف خودش تغییر دهد، اما موضوع این است که این اختیار به جا اعمال شده یا خیر؟ با توجه به زمان باقی مانده تا پایان عمر دولت دهم، زمان مناسبی برای فعالیت استاندار جدید نیست و جابجایی نمی تواند تغییر و تحول خاصی ایجاد کند.

خراسان شمالی

موسی‌الرضا ثروتی

محمود احمدی بیغش

ابوطالب شفقت از سمت خود برکنار و احمدی بیغش نماینده دور هشتم مجلس استاندار خراسان شمالی شد. (اینجا)

عملکرد استاندار مناسب بود و تغییر در شرایط فعلی به صلاح نبود.

انتصاب استاندار با این روش را به صلاح نمی‌دانیم. علی‌رغم توصیه‌های رهبری به رفع تنش و همچنین ایجاد آرامش و وحدت در جامعه، معتقدیم چنین تصمیماتی به جامعه تنش تزریق می‌کند.(اینجا)

خوزستان

ناصر سودانی

سیدجعفر حجازی

احتمال تغییر استاندار وجود دارد

انتقاداتی به نحوه مدیریت استاندار خوزستان وارد است، البته وی فعالیت های مناسبی نیز انجام داده است.

یکی از راه های توسعه پایدار استفاده از ثبات مدیریتی در کشور است. اما نباید بر ابقا مدیران ناکار آمد اصرار داشت.

حضور مدیران ناکارآمد در استانداری ها موجب جلوگیری از توسعه و پیشرفت کشور خواهد شد و باید ترتیبی داده شود که مدیران ناکارآمد جابه جا شوند.

زنجان

سیدمحمدعلی موسوی

محمد رئوفی نژاد

اخباری مبنی بر تغییر و تحول در سطح استانداری مطرح نشده است

وی از نظر ایمان و تعهد و ایثارگری مورد اطمینان است و توانمندی هم دارد. البته  مشکلات و توقعات بسیار زیاد است ولی وجود مشکلات دلیل بر ضعف مدیر نیست. تا کنون اقداماتی که انجام گرفته رضایت بخش بوده ولی قناعت وجدان حاصل نشده است.

مدیریت شاید ایجاب کند حرکاتی در رابطه با تغییراتی در سطوح میانی کشور انجام دهد. اما نباید آرامش ها و هماهنگی ها از بین برود؛ در ایران با توجه به بعد فرهنگی و فکری بارها به این موضوع رسیده ایم که انتخابات دست مردم است و تحولات بیرونی اثری بر آن نمی گذارد.

سمنان

غلامرضا کاتب

عباس رهی

خبری مطرح نیست اما در مجمع نمایندگان سمنان توصیه این است که در فاصله کوتاه باقی مانده تا پایان دولت دهم تغییر و تحولات نفعی برای دولت ایجاد نمی کند.

هم اکنون نمی توان ارزیابی دقیقی از عملکرد استاندار داشت. برای ارزیابی عملکرد حداقل ۳ ماه زمان لازم است و این در شرایطی است که تا کنون کمتر از دو ماه از عمر مجلس نهم می گذرد.

در این زمان با توجه به شرایط فشار بیگانگان و شرایط اقتصادی درون کشور، دولت بهتر است که واقعا با یک شرایط خاص ثبات مدیریت ایجاد کند و مدیران ثبات را احساس کنند و بتوانند بهتر مشکلات را برطرف کنند. در دولت احمدی نژاد تغییر و تحولات عادی است و معمولا هر از چند گاهی تغییر می شود و دلایل آن هم توضیح داده نمی شود.

سیستان و بلوچستان

حمیدرضا پشنگ

علی محمد آزاد

خبری مبنی بر تغییر مطرح نیست.

عملکرد وی بسیار رضایت بخش است و با توجه به شرایط کنونی هیچ شخصی نمی تواند به اندازه استاندار کنونی موفق عمل کند.

استانداران نمایندگان عالی دولت هستند. با توجه به این که انتخابات ریاست جمهوری را داریم تغییر استاندار شرایط مدیریت را سخت خواهد کرد البته حق مسلم دولت است که استانداران را جابجا کند.

فارس

جعفر قادری

حسین صادق عابدینی

احتمال تغییر وجود ندارد

به عملکرد استاندار فارس در برخی از عزل و نصب ها و بحث هماهنگی با نمایندگان گله وارد است. نظرات نمایندگان مورد توجه قرار نمی گیرد. استاندار یک شخص دولتی است اما باید برای اداره استان از نظرات نمایندگان نیز استفاده کند.

تغییر و تحول در سطح استانداری ها باید معقول و منطقی باشد و این موضوع که دولت برای تاثیر گذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این تغییر و تحول ها را انجام دهد پذیرفته نیست و به طور حتم نتیجه نیز نخواهد گرفت. دولت نباید به تمایلات سیاسی برخی افراد مرتبط با دولت توجه کند.

قزوین

سیدمرتضی حسینی

احمد عجم

شایعه هایی مبنی بر تغییر در سطح استانداری مطرح شده بود که فعلا منتفی شده است

عملکرد استاندار مناسب است. البته نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد ولی نقاط قوت وی بیشتر است.

در شرایطی که کمتر از یک سال به پایان عمر دولت دهم باقی مانده و استانداران با کار و نقاط ضعف و قوت آشنا شده اند تغییر و تحول به صلاح نیست. چرا که تا استاندار جدید با شرایط آشنا شود عمر دولت به پایان رسیده و احتمالا استاندار جدیدی در راس کار قرار می گیرد.

قم

احمد امیرآبادی فراهانی

کرم رضاپیریایی

موسی پور استاندار سابق قم بود که از این سمت برکنار و کرم رضا پیریایی استاندار قم شد.

مجمع نمایندگان هیچ شناختی از استاندار جدید ندارد. (اینجا)

دولت باید در این یک سال باقیمانده خویشتن‌دارتر باشد. این تغییرات نابهنگام و غافلگیرانه تنها به زیان کشور است و نفعی در آن وجود ندارد. تغییر استاندار در این شرایط موجب بر زمین ماندن بسیاری از پروژه های عمرانی خواهد شد و دولت باید پاسخگوی این تصمیمات یکباره خود باشد.

کردستان

امید کریمیان

علیرضا شهبازی

خبری در این زمینه مطرح نشده است و خدا کند که مطرح هم نشود

استاندار شخص فعال و مردمی است. هم اکنون فصل تغییر نیست و باید اجازه داد استاندار طرح های خود به خصوص طرح های عمرانی را انجام دهد.

الان زمان تغییر نیست و با توجه به عمر اندک باقیمانده از دولت دهم این تغییر و تحولات جالب نیست و ممکن است دولت آینده استانداران جدید را قبول نداشته باشد و سال آینده باز هم شاهد تغییر باشیم.

کرمان

شهباز حسن پور بیگلری

اسماعیل نجار

احتمال تغییر وجود ندارد

عملکرد استاندار کرمان بسیار خوب بوده است و اخیرا تمام نمایندگان کرمان در جلسه با معاون رئیس جمهوری از استاندار حمایت کرده اند.

تغییر در سطوح استانداری از وظایف و اختیارات دولت است و باید به دولت حق بدهیم که تغییرات را انجام دهد. اما قطعا در شرایط کنونی این تغییر و تحولات به نفع کشور نیست.

کرمانشاه

عبدالرضا مصری

سید دادوش هاشمی

اخباری در این زمینه مطرح نشده است؛ اما پیش از تغییرهای اخیر نیز موضوعی مطرح نشده بود.

استاندار عملکرد مناسبی داشته است. البته در این موضوع رضایت مردم شرط است که مردم کرمانشاه نیز از عملکرد استاندار رضایت دارند.

اطلاعی از شاخص های اندازه گیری تغییر و تحول های اخیر ندارم، اما تغییر و تحولات حتما باید فایده ای داشته باشد. این موضوع با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری باید بررسی شود. در این مقطع جابجایی نفعی برای کشور ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد

سیدعلی‌محمد بزرگواری

اکبر نیکزاد

احتمال تغییر وجود ندارد

استاندار در زمینه عمرانی عملکرد مناسبی دارد اما اشکالاتی در تیم کاری وجود دارد

تغییر و جابجایی وظیفه دولت است، اما اگر مجلس به این نتیجه برسد که این تغییرها بر اساس انگیزه های سیاسی باشد و وزارت کشور به یک دبیرخانه تبدیل شود؛ نمایندگان و مجلس وارد موضوع خواهند شد. در تغییر استاندار قم نمایندگان وارد موضوع شدند و از وزیر کشور سوالاتی را در کمیسیون امنیت ملی پرسیدند.

گلستان

رضا صابری

جواد قناعت

به صورت جدی مطرح نشده ولی تغییر و تحولات اخیر این شائبه را به وجود آورده است.

عملکرد استاندار مثبت است؛ وی در پیگیری امور کلان استان فعالیت خوبی داشته است.

تجربه ثابت کرده است که ثبات در مدیریت در موفقیت کارها موثر است و هم اکنون یکی از مشکلات، عدم ثبات در مدیریت است. در تغییر و تحولات اخیر علی رغم موفقیت برخی مدیران شاهد تغییر آنها بودیم که این موضوع زیان بار است.

گیلان

مهرداد بائوج لاهوتی

مهدی سعادتی

احتمال تغییر وجود دارد.

دولت برای عزل و نصب ها در سطوح استانداری مشورت نمی کند و از همین رو علت این جابجایی احتمالی مشخص نیست. اما انتقادهایی نیز به عملکرد وی وارد است و اگر استاندار یک فرد بومی باشد بهتر می تواند مشکلات را برطرف کند.

با توجه به انتخابات ریاست جمهوری که سال آینده برگزار می شود دولت با برکناری برخی استانداران می خواهد نقاط ضعف را ترمیم کند. اما این موضوع شائبه هایی نیز به وجود خواهد آورد. چرا که دولت برای انتصاب های خود مشورت را در دستور کار خود قرار نمی دهد.

لرستان

ابراهیم آقامحمدی

حبیب الله ده مرده

خبری مطرح نشده است.

استان لرستان از عملکرد هیچ استانداری در حد مطلوب برخوردار نشده است. به ما به عنوان یک استان عقب افتاده نگاه می کنند؛ استاندار فعلی استاندار فعالی است اما مشکلات ما توجه خاص می خواهد.

با توجه به این که یک سال از عمر دولت باقی مانده این تغییرات به صلاح نیست.  دولت اختیاردار حوزه خودش است ولی آشنایی استاندار با استان چند ماهی زمان می خواهد.

مازندران

سیدرمضان شجاعی کیاسری

سیدعلی اکبر طاهایی

احتمال تغییر وجود ندارد

عملکرد وی رضایت بخش نیست. اما با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا پایان دولت دهم تغییر و تحول در این سطح به سود استان نیست.

دولت در یک سال باقی مانده در تلاش است تا با برطرف کردن نقاط ضعف خود انتخابات خوبی برگزار کند. استفاده سیاسی از تغییر و تحولات اخیر تاثیر چندانی در نتیجه انتخابات سال آینده ندارد.

مرکزی

محمدابراهیم رضایی

علی اکبر شعبانی فرد

زمزمه ای در خصوص تغییر استاندار شنیده شده است.

استاندار تا حدودی عملکرد مناسبی داشته است. در جلسه مجمع نمایندگان، عملکرد استاندار را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که استاندار با همین شرایط ادامه دهد و تغییر به صلاح نیست.

یکی از موفقیت های هر مجموعه ای ثبات مدیریت است. در شرایط فعلی و با توجه به این که کمتر از یکسال به پایان عمر دولت دهم باقی مانده است تغییر و تحول در سطوح استانداری قابل قبول نیست و البته دلیل منطقی هم اعلام نشده است.

هرمزگان

منصور آرامی

ابراهیم عزیزی

خبری مطرح نیست و امیدواریم مطرح نشود.

استاندار عملکرد مناسبی داشته است و امیدواریم در یک سال باقی مانده تا پایان عمر دولت بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به فعالیت خود ادامه دهد.

در هر صورت تغییرات زیاد در سیستم اجرایی مناسب نیست. دولت در سال پایانی باید طرح های خود را اجرایی کند. تغییرات در شرایط کنونی، دولت را از این موضوع دور می کند.

همدان

احمد خجسته

هم اکنون علی اکبر فامیل کریمی سرپرست استانداری همدان است

      ———

نمایندگان برای استاندار جدید شرط گذاشته اند و استاندار جدید باید بتواند مشکلات موجود در استان همچون بیکاری را برطزف کند.

تغییر و تحول معمولی است و باید به احسن تبدیل شود. باید هماهنگی بین دولت، نمایندگان، نماینده ولی فقیه و مجموعه مسئولان انجام شود و این موضوع یک اصل است.

یزد

محمدصالح جوکار

محمدرضا فلاح زاده

خبری درباره تغییر و تحول مطرح نیست

استاندار به خوبی به فعالیت خود ادامه می دهد. در شرایط کنونی تغییر استاندار نمی تواند به توسعه استان کمک کند.

استانداران به عنوان مدیر اول اجرایی استان زیر نظر دولت هستند. حق دولت است که استاندار را تغییر دهد؛ البته دولت باید برای تغییر استاندار تعامل با نمایندگان را مد نظر قرار دهد و نظر تاثیرگذاران در سطح استان نیز اخذ شود.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.