بررسی پیشنهاد تدوین استاندارد طلای ۱۴ عیار

۱۳م آذر ،

23.6.90.JPG

رییس سازمان ملی استاندارد ایران از ارائه پیشنهاد تدوین استاندارد طلا با عیار ۱۸ به این سازمان خبر داد و گفت: در صورتی که محاسن طلای زیر ۱۸ عیار بیشتر از معایب آن باشد استاندارد این محصول تدوین می‌شود.

نظام‌الدین برزگری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که پیشنهاد تدوین استاندارد طلای کمتر از ۱۸ عیار (۱۴ عیار) در سازمان استاندارد در حال بررسی است، افزود: هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، چرا که عرضه طلای کمتر از ۱۸ عیار مانند یک تبغ دو لبه است.

او با بیان این‌که در صورت عرضه طلا با عیار کمتر از ۱۸ احتمال افزایش تقلبات در بازار بیشتر خواهد شد، افزود: هم‌اکنون که یک عیار در بازار وجود دارد کنترل بازار از نظر تقلبات دشوار است. قطعا با افزایش تعداد عیار‌ها باید حجم کنترل بازار بیشتر هم شود.

رییس سازمان استاندارد درعین حال با اشاره به محاسن عرضه طلای کمتر از ۱۸ عیار در بازار اظهار کرد: در صورت انجام این کار توان خرید طلا توسط مردم افزایش پیدا می‌کند و روی قیمت طلا در بازار هم می‌تواند اثر‌گذار باشد.

وی افزود: به هرحال مردم در مقاطع مختلف مانند ازدواج مجبور به خرید طلا می‌شوند و کاهش عیار طلا و در نتیجه کاهش قیمت طلا می‌تواند به افزایش قدرت خرید مردم کمک کند.

برزگری تصریح کرد: استاندارد مربوط به عیار طلا در کشور های مختلف متفاوت است به عنوان مثال در عربستان طلای کمتر از ۲۰ عیار ندارند و یا در اروپا سه نوع عیار وجود دارد.

به گزارش ایسنا، انجمن صنعت طلا و جواهر تهران برای اولین‌بار پیشنهاد تدوین استاندارد و تولید طلا با عیار کمتر از ۱۸ را مطرح کرد. این پیشنهاد با واکنش منفی اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر مواجه شده است.

به گفته عباد‌الله محمدولی رییس انجمن صنعت طلا و جواهر تهران در صورت عرضه‌ی طلا با عیار کمتر از ۱۸ قیمت طلا در بازار به شدت کاهش خواهد یافت و قدرت خرید مردم در بازار بیشتر می‌شود.

وی این را هم گفته فروش طلا در بازار کشور از ابتدای سال جاری تاکنون به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.