احتمال مخالفت با کاهش عیار طلا در بازار

۲۶م دیماه ،

بینا- رییس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد که به احتمال بسیار بسیار با پیشنهاد کاهش عیار طلا در بازار داخلی موافقت نخواهد شد.
به گزارش بینا، نظام‌الدین برزگری با اشاره به این‌که در ایران طلا با عیار رسمی ۱۸ جا افتاده است، به ایسنا افزود: کاهش عیار طلا می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در نقل و انتقالات این کالا و وقوع سوءاستفاده‌هایی در این بین شود.
وی گفت: البته امکان تست عیار طلا وجود دارد اما کاهش عیار و تنوع‌بخشی به عیار طلا می‌تواند مشکلات بسیاری را در نقل و انتقال طلا بین مردم و حتی فروشندگان به وجود آورد. مخصوصا مشکلات در مورد طلا با عیارهای پایین‌تر بیشتر خواهد بود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: نظر شخصی من این است که این پیشنهاد فعلا اجرایی نشود و مسکوت بماند تا محاسن و معایب آن به صورت جامع‌تری بررسی شود.
اولین بار چند هفته پیش انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ مطرح کرد.با این وجود رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شد که کاهش عیار طلا کیفیت آن‌را پائین می‌آورد. رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرد.
با این وجود رییس سازمان ملی استاندارد ایران بعدا از بررسی پیشنهاد تدوین استاندارد طلا با عیار کمتر از ۱۸ خبر داده و گفت در صورتی که محاسن طلای کمتر از ۱۸ عیار بیشتر از معایب آن باشد، استاندارد این محصول تدوین می‌شود.
فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم گفت که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.
در تازه‌ترین اظهارنظر نیز چند روز پیش رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به این‌که تا نیمه اول بهمن امسال کارهای مقدماتی اجرای پیشنهاد کاهش عیار طلا نهایی می‌شود، اعلام کرد که قرار است نظرسنجی‌ نیز در همین زمینه از اعضای صنف طلا انجام شود که شواهد نشان می‌دهد اکثر آن‌ها با این کار موافقند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.