بررسی کارت گرافیک جدید GTX 660 Ti محصول EVGA ،MSI ،Gigabyte و ASUS

انویدیا چند وقتی است که محصولات سری ۶۰۰ کارت گرافیک‌های خود را روانه‌ی بازار کرده ولی هنوز تمام مدل‌های این سری را رونمایی نکرده است. امروز یکی دیگر از کپلری‌ها را در وب‌سایت‌ها می‌بینیم، GTX 660 Ti، این محصول برای رقابت با کارت گرافیک‌های زیر ۳۵۰ دلار عرضه شده است. رقیب آن را می‌توان HD 7950 از کمپان رقیب AMD دانست.

و اما مشخصات، این مدل هم از سیلیکون GK104 استفاده می‌کند، چیزی که در قوی‌ترین مدل‌های سری ۶۰۰ دیده شد، تعداد هسته‌های CUDA، واحدهای بافت و عملگرهای رستر (ROP) در این مدل به ترتیب ۱۳۴۴، ۱۱۲ و ۲۴ عدد است. حافظه‌ی ۲ گیگابایتی GDDR5 آن نیز واسطی با پهنای ۱۹۲ بیت دارد. اساساً با GTX 670 طرف هستیم، البته با کاهش کمی در برخی اعداد و ارقام، به جدول زیر توجه کنید تا متوجه شوید:

امروز کمپانی‌های مختلف مدل‌های خاص خود را با این چیپ طراحی و رونمایی کردند و قیمت همه‌ی مدل‌ها بین ۲۹۹ دلار تا ۳۴۹ دلار است.

تصویری از مدل اصلی که NVIDIA طراحی کرده:

ویژگی‌های GTX 660 Ti به اختصار:

  • خروجی‌های HDMI، DVI_I، DVI-D، DisplayPort
  • واسط اتصال کارت به مادربورد PCI Express 3.0 است، البته می‌توان روی شکاف‌های PCI قدیمی هم از این کارت گرافیک استفاده کرد که با توجه به پهنای باند آن مشکل خاصی پیش نمی‌آید
  • تکنولوژی GPU Boost انویدیا (برای افزایش سرعت هسته از حالت پایه به بوست)
  • تکنولوژی سه بعدی انویدیا، ۳D Vision Surround که امکان اتصال سه نمایش‌گر به طور هم‌زمان به کارت گرافیک را فراهم می‌آورد
  • تکنولوژی حذف شکستگی خطوط با الگوریتم‌های سریع و جدید FXAA و TXAA
  • قابلیت استفاده از چند کارت به صورت موازی یا SLI تا ۳ عدد
  • همگام‌سازی عمودی تطبیقی یا Adaptive Vertical Sync
  • پشتیبانی از DirectX 11.1 و شیدر نسخه‌ی ۵
  • سازگاری با OpenGL 4.2
  • پخش ویدیو با استفاده از توان کارت گرافیک
  • سازگاری با Blu-ray سه بعدی
  • قابلیت پخش صدای Lossless
  • نتیجه تست در بازی سنگینی مثل Crysis Warhead:

    کارت گرافیکی که Gigabyte تولید کرده از دو فن برای خنک کاری استفاده می کند و سرعت هسته ی آن کمی بیشتر از مدل مرجع انویدیا است.
    تصویری از این کارت گرافیک:

محصولات دیگر کمپانی‌ها، Zotac

یکی از ۲ مدل Zotac از دو خنک‌کننده (به نام Silencer) استفاده می‌کند که با ۱۰ دسی بل صدای کمتر، ۱۰ درجه خنک‌تر از مدل مرجع کار می‌کند. نام آن نیز Zotac GeForce GTX 660 Ti AMP! Edition است. سرعت هسته در حالت پایه و بوست به ترتیب ۱۰۳۳ و ۱۱۱۱ مگاهرتز می‌باشد. سرعت مؤثر حافظه نیز ۶۶۰۸ مگاهرتز است. مدل دیگر به نام Zotac GeForce GTX 660 Ti است که سرعت هسته‌ی آن در دو حالت پایه و بوست برابر با ۹۲۸ و ۱۰۰۶ مگاهرتز و سرعت حافظه‌ی آن هم ۶۰۰۸ مگاهرتز می‌باشد.

تصویری از محصول Zotac نسخه‌ی AMP

 

محصول MSI

دو مدل N660Ti PE 2GD5/OC و N660Ti PE 2GD5 توسط MSI عرضه شده است که مدل اول OC یا اورکلاک شده است. MSI چند تکنولوژی خاصی که منحصراً در کارت گرافیک‌های این کمپانی دیده می‌شود را در این مدل مورد استفاده قرار داده است. Triple Voltage برای افزایش ولتاژ هسته به هنگام اورکلاک، Propeller Blade برای گردش هوای بهتر (۲۰ درصد بیشتر از فن‌های معمول) و Dust Removal برای زدودن گرد و غبار از هیت‌سینک، طراحی خنک‌کننده Twin Frozr IV برای خنک‌کاری بهینه‌تر در این کارت گرافیک به کار رفته است. لذا صدای آن ۱۷٫۱ دسی‌بل کمتر از مدل مرجع بوده و نیز دمای آن در این حالت ۱۴ درجه کمتر است.

قطعات سخت‌افزاری به کار رفته از دسته‌ی Military Class III است که پایداری و کیفیت بسیار خوبی دارند. MSI این مدل را برای ۱۸٫۲ درصد اورکلاک طراحی کرده است.

تصویری از این کارت گرافیک: 

محصول EVGA

این کمپانی مدل‌های ۲ و ۳ گیگابایتی معمولی، Superclocked و FTW را عرضه کرده که در مجموع ۶ مدل می‌شود.

تکنولوژی Frame Rate Target برای تنظیم سرعت اجرای بازی به کار می‌رود. EVGA با نرم‌افزار مخصوص خود، EVGA Precision X این امکان را به کاربر می‌دهد که سرعت اجرا را روی یک عدد خاص تنظیم کند و از اتلاف بی‌مورد انرژی برای دستیابی به آخرین سرعت ممکن جلوگیری به عمل ‌می‌آید.

تصویری از دو مدل EVGA:

 

محصول Club-3D

تصویری از این مدل:

محصول ASUS

ایسوس ۵ مدل مختلف از این کارت گرافیک رونمایی کرده است. در همه‌ی مدل‌ها از سیستم خنک‌کاری دو اسلاتی DirectCU II استفاده شده، طراحی برد نیز شبیه GTX 670 DirectCU است.

GTX 660 TI-DC2-2GD5 از نظر سرعت مثل مدل مرجع انویدیاست و سرعت پایه و بوست همان ۹۱۵ و ۹۸۰ مگاهرتز است.

GTX660 TI-DC2O-2GD5 کمی اورکلاک شده و سرعت پایه و بوست ۹۶۷ و ۱۰۵۸ مگاهرتز است.

GTX660 TI-DC2T-2GD5 نیز از دسته‌ی TOP ایسوس است و بیشترین سرعت را دارد، لذا ۱۰۵۹ و ۱۳۷۷ مگاهرتز سرعت هسته در حالت پایه و بوست آن است.

تصویری از مدل Asus در شکل زیر:

 

محصول KFA2

دو مدل اورکلاک شده با حافظه‌ی ۲ و ۳ گیگابایت از KFA2 رونمایی شده است. GeForce GTX 660 Ti EX OC 2GB و ۳GB نام این دو است. خنک‌کاری مدل ۳ گیگابایتی با استفاده از فین‌های مسی و لوله‌های حرارتی آلومینیومی کمی بهتر است. در مدل ۲ گیگابایتی از آلومینیوم برای تولید فین‌ها استفاده شده و لوله‌های حرارتی از جنس نیکل هستند. در هر دو مدل از دو فن برای گردش هوا استفاده می‌شود.

تصویری از این کارت گرافیک:

منابع: Gigabyte، NVIDIA، Zotac، EVGA، Club-3D ، ASUS و KFA2

مطالب مرتبط

  • راهنمای خرید کارت گرافیک بر اساس قیمت (مرداد ۹۱)
  • دو مدل جدید کارت گرافیک‌های قدرتمند NVIDIA مخصوص لپ‌تاپ
  • پردازنده های نسل بعدی Intel با معماری Ivy Bridge تا چند ماه دیگر به بازار می آیند
  • بررسی بازی Elder Scrolls V: Skyrim ، دنیایی جذاب و بی نظیر
  • ۶ ماه تا عرضه‌ی اولین کارت گرافیک‌های ۲ هسته‌ای سری AMD HD 7000 با سیلیکون‌های ۲۸ نانومتری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.