بروز ۲۹هزار سکته قلبی در کشور طی یک سال

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رییس اداره قلب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بروز بیش از ۲۹ هزار سکته قلبی در کشور از خردادماه سال قبل تاکنون خبر داد.

دکتر «طاهره سماوات» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متوسط سن مبتلایان به سکته قلبی در کشور بین ۵۸ تا ۶۰ سال است.وی خاطرنشان کرد: مردان تا سن ۵۰ سالگی بیش از زنان دچار سکته قلبی می شوند اما پس از ۵۰ سالگی، بروز سکته قلبی در هر دو جنس زن و مرد یکسان می گردد.

رییس اداره قلب وزارت بهداشت، استرس، استعمال دخانیات، مصرف الکل، داشتن بیماری هایی مانند فشار خون و قند خون و چاقی را از جمله عوامل موثر در بروز سکته قلبی دانست و گفت: برای پیشگیری از ابتلا به سکته های قلبی باید سبک زندگی سالم داشت و چه از نظر معنوی و چه از نظر فیزیکی، باید به سلامت بدن توجه شود.

سماوات با اشاره به آغاز بکار سامانه ثبت سکته قلبی در کشور از سال قبل، یادآور شد: پیش از این آماری از بروز سکته های قلبی در کشور نداشتیم تا بتوانیم افزایش یا موارد کاهش آن را با هم مقایسه کنیم.

وی گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه نیز آماری از بروز سکته های قلبی ندارند تا ما آمار خود را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم.رییس اداره قلب وزارت بهداشت، افزود: آمار و ارقام مربوط به بروز سکته های قلبی در اختیار معاونت درمان این وزارتخانه قرار خواهد گرفت تا براساس آن نسبت به مواردی مانند کمبود تخت های مراقبت های ویژه سی.سی.یو CCU، احتمال مبتدی بودن پرسنل بیمارستان و نبود امکانات، برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.

سماوات در پاسخ به احتمال بروز بیماری ها و سکته های قلبی ناشی از گرد و غبار و ریزگردها، گفت: ریزگردها بیشتر به ریه ها آسیب می رسانند و مستنداتی در زمینه آسیب رساندن به قلب در نتیجه گرد و غبار به دست ما نرسیده است.وی افزود: اما آلاینده های موجود در هوا مانند سرب یا حتی گرما و سرمای هوا در بروز بیماری های قلبی موثر است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.