برگزاری جشنواره هنری هنرآموختگان

فرهاد میران طراح گرافیک و کارشناس هنری در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات صورت گرفته در هنر و تحقیقات گسترده ای که بسیاری از پژوهشگران و هنرمندان نه تنها در ایران بلکه در اقصی نقاط جهان انجام داده اند می‌توان دریافت که فراگیری هنر وابسته به قانون خاص و مدون در دانشگاهها نیست.

وی گفت: در حقیقت فراگیری هنر در رشته های مختلف آن را دیگر نمی‌توان وابسته به تحصیلات آکادمیک دانست.

وی اظهار داشت: در گذشته تعدادی معدودی از افراد مستعد در بسیاری از کشورهای جهان بودند که به هنرهای مختلف به ویژه طراحی و نقاشی می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: البته امروزه و در دوره کنونی تعداد این افراد افزایش یافته در حقیقت در دوره معاصر می‌توان مردم بسیاری را  از هر قشری و در هر سنی مشاهده کرد که با ذوق و استعداد ذاتی به خلق آثار هنری می‌پردازند بدون آنکه تحت تعلیم استادی قرار گرفته باشند و یا تحصیلات دانشگاهی پیرامون آن را گذرانده باشند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد که از آن ها با عنوان هنرمندان هنر آموخته یاد می شود ساختار شکنی های ویژه ای را در خلق آثار خود دارند که هیچ گاه نمی‌توان آن را در هیچ دانشگاهی آموخت در حقیقت ذات هنری آن ها به قدری قوی است که می‌تواند در لحظه اثری را شاید قابل مقایسه با بهترین آثار برخی هنرمندان جهانی نباشد را خلق کنند.

این کارشناس هنری گفت: نکته حائز اهمیت که می‌بایست متولیان هنری به آن توجه فراوانی داشته باشند این است که بسیاری از هنرمندان هنر آموخته در طول سالهای فعالیت خود گمنام باقی می‌مانند و به عبارتی شناخته نمی شوند و البته برخی از ‌آنها پس از مرگ آثارشان کشف و شاید در قالب نمایشگاهی ارائه شود.

*برگزاری جشنواره هایی از آثار هنرمندان هنر آموخته
میران اظهار داشت: یکی از بسترهایی که می‌توان این هنرمندان را یافت و از توانایی هنری آن ها استفاده کرد برگزاری نمایشگاه یا جشنواره هایی با عنوان هنر آموختگان است.

وی خاطرنشان کرد: البته پس از درگذشت مکرمه قنبری هنرمند نقاش که هنر نقاشی را به شیوه تجربی آموخته بود جشنواره ای کوچک به یاد وی با نمایش آثار هنرمندانی از این دست برگزار می شود اما مدت آن کوتاه است و کافی نیست.

میران گفت: بنابراین برای کشف استعدادهای هنری هنرمندان تجربی نیازمند افزایش رویدادهایی از این دست هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری از هنرمندان هنر آموخته در شهرستان ها زندگی می‌کنند و در کنار شغلی که دارند اعم از کشاورزی به هنر نیز می‌پردازند.

وی گفت: اکثر آثار آن ها نیز برگرفته از فضای طبیعت و محیط پیرامون آنهاست که شاید هنرمندی که دانشگاه به صورت تئوری وعملی نقاشی را آموخته هرگز نتواند اثری نظیر آن خلق کند.

میران تصریح کرد: پیدا کردن هنرمندان هنر آموخته به نوعی نگهداری سرمایه های هنری است به عبارت دیگر با شناخت آن ها می‌توانیم دریچه های جدیدی از هنر را به ویژه در نقاشی و طراحی ایجاد کنیم.

این کارشناس هنری با تاکید به استفاده از ساختارشکنی هنرمندان هنر آموخته گفت: این گروه از هنرمندان تجربی توجه زیادی به ساختارشکنی در خلق آثار هنری خود دارند بنابراین می‌توان از این ساختار شکنی ها در کنار تکنیکهای موجود در هنر استفاده کرد و به عبارتی با به کارگیری آنها ساختارشکنی شیوه های نوین را در هنر ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان هنر آموخته عمدتاً آثارشان را به معرض نمایش نمی‌گذارند در حقیقت در خلوت خود به خلق اثر می‌پردازند و این درحالی است که نمایش برخی از آثار این دسته از هنرمندان می‌تواند باعث شهرت جهانی آنها شود و به هنرمندان جهانی مبدل شود کما اینکه برخی از آنها که در گذشته فعالیت می کردند نامشان در تاریخ هنر ثبت شده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.